با مشارکت مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز برگزار می شود؛

همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۳ کد : ۲۰۷۴۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۴۷


مسئول آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز  از برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی خبر داد. 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمد طاهری خسروشاهی با اعلام این خبر افزود: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز با همکاری دو نهاد علمی بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی و موسسه پژوهشی میراث مکتوب تهران و  در راستای اهداف علمی و پژوهشی خود و با هدف تکریم و بزرگداشت مفاخر آذربایجان و پاسداشت مقام و منزلت حکیم قطران تبریزی، شاعر و سخنور بلند آوازه ایران در سده پنجم هجری، آیین «بزرگداشت حکیم قطران تبریزی » را با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگران و محققان صاحبنام برگزار می کند.
به گفته وی، در این نشست علمی، دکتر اکبر ایرانی رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر محمود عابدی و دکتر باقر صدری نیا از محققان صاحبنام حوزه تصحیح متون و از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر سجاد آیدینلو ادیب نامدار از ارومیه،  استاد جمشید علیزاده، شاعر و محقق صاحبنام و مسئول مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز سخنرانی خواهند داشت. 
دکتر طاهری خسروشاهی در ادامه افزود: دیوان قطران تبریزی حدود هفتاد سال قبل توسط زنده یاد حاج محمد نخجوانی منتشر شد و محققان و اهل فرهنگ و ادب، سالها منتظر بودند که اقدام جدیدی در راستای احیای نام حکیم قطران تبریزی انجام شود. خوشبختانه دکتر محمود عابدی و همکاران ایشان در فرهنگستان زبان فارسی، پس از ده سال کوشش طاقت فرسا و با مراجعه به نسخه های خطی دیوان قطران، توانستند نسخه ای مغتنم و ارزشمند از دیوان قطران را تهیه و منتشر نمایند. 
مسئول مرکز زبان فارسی دانشگاه تبریز گفت: در این مراسم، از تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی رونمایی خواهد شد.
این مراسم روز دوشنبه بیست و نهم آبان ماه ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در محل بنیاد ایرانشناسی شعبه آذربایجان شرقی در خانه شربت اوغلی تبریز برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.


( ۲ )

نظر شما :