نشست تخصصی با موضوع بررسی وضعیت جنگ در غزه از دیدگاه حقوق بین‌الملل در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۶ کد : ۲۰۶۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۳۹

 

نشست علمی و تخصصی با موضوع بررسی وضعیت جنگ در غزه از دیدگاه حقوق بین‌الملل توسط سازمان بسیج حقوقدانان سپاه عاشورا در دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر جواد علی پور، استادیار روابط بین الملل دانشگاه تبریز در این نشست با اشاره به جایگاه دفاع مشروع در روابط بین‌الملل گفت: آنچه امروز در غزه رخ می دهد، یک پدیده به هم خوردن توازن بین جهان مسیحیت و جهان اسلام است.  
این عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز در ادامه به نحوه شکل گیری رژیم صهیونیستی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: شکل‌گیری و تشکیل این رژیم در سرزمین اشغالی حاصل طرح نظام سلطه و استعماری غربی است.
وی افزود: امروز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه مقامت حماس علیه رژیم صهیونیستی یک طرح و عملیات یک شبه نیست، بلکه نتیجه و محصول 7 دهه ظلم و جنایات و اشغالگری اسرائیل علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین است.
به گفته وی امروز عملیاتی که از سوی حماس به نام «طوفان الاقصی» آغاز شده یک دفاع مشروع در روابط بین المل در برابر 70 سال جنایات، تحریم، کودکشی، بمباران مناطق مسکونی، بیمارستان ها، نسل کشی اسرائیلی ها است.
دکتر غلامرضا حاجی نوری، استادیار حقوق دانشگاه تبریز از دیگر سخنران این نشست تخصصی بود که به موضوع ماهیت رفتار حماس در مخاصمه اخیر(2023) غزه اشاره کرد و گفت: براساس قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت که تمام قدرت های دارنده حق وتو بدان رای داده اند، اسرائیل مکلف شده است از اراضی اشغالی در جنگ شش روزه عقب نشینی و آواره گان به فلسطین بازگردند که تا حال اسرائیل نه تنها بدان عمل نکرده است و بلکه با محاصره کامل غزه و ایجاد تضییقات شدید از جمله محدود کردن فعالیت عادی زندگی، بمباران های کور، ربودن اهالی غزه و ایجاد پست های بازرسی متعدد و بستن تمام گذرگاه‌ها و در دست داشتن کنترل آب و برق و گاز به تعبیر دیدبان حقوق بشر سازمان ملل، غزه را به زندان در هوای باز تبدیل کرده است.
وی افزود: از طرفی موافق ماده ۵۱ منشور ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت دخالت نکرده است اشخاص قربانی، حق دفاع فردی و انفرادی دارند جالب آنکه با وصف تمام اتفاقات مربوط به حمله به بیمارستان ها،کشتار افراد غیر نظامی از سال ۲۰۰۵ شورای امنیت، بدلیل قدرت بر وتوی موجود، هیچ اقدامی در دفع و رفع تجاوز اسرائیل به غزه و کرانه باختری و عدم پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت به عمل نیاورده است و هر روز به دامنه تجاوزات خود وسعت بخشیده است بنابراین اقدام حماس بی تردید دفاع مشروع هست و به حکم حقوق فطری نه تنها مذموم نیست بلکه درخور ستایش است.
نریمانیان، نایب رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز در این نشست گفت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه یک نهاد برای ارایه خدمات حقوقی و مشاوره قضایی در سطح ملی و بین المللی است و از این رو آماده ارایه طرح برای مجازات رژیم صهیونیستی در عرصه بین المللی است.
وی افزود: بر همین اساس دو مورد دادگاه نمادین و مجازی، محاکمه جنایات اسرائیل در غزه هم در تهران تشکیل شده که بازتاب سازنده و گسترده ای در سطح داخلی و خارجی داشته است.
 وی تشکیل شبکه حقوق دانان جهان اسلام برای محاکمه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را از دیگر اقدامات این مرکز بیان کرد و یادآور شد: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه آماده همکاری با دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی برای محاکمه، انتشار و بازتاب جنایات رژیم اسرائیل در سطح بین المللی است.
تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه امروز غزه یک زندان روباز است، یادآور شد: غزه یک زندان واقعی است که با برخورداری از کمترین امکانات زندگی آن هم با نظر رژیم اسرائیل کنترل می شود.
به گفته وی در حال حاضر هیچ راه نجاتی برای مردم غزه نیست، مگر اینکه از حق و حقوق خودشان در برابر این همه ظلم و جنایات اسرائیل که بر مردم بی دفاع وارد می کند، از خودشان دفاع و مقاومت کنند.
 معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه امروز هیمنه پوشالی ارتش اسرائیل درهم شکسته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر جنایات جنگی صهیونیست‌ها در غزه یک نسل‌کشی آشکار است و جنایات آنان نقض حقوق بین الملل و بشریت است.  
وی افزود: امروز اسرائیل با منهدم  و ویران کردن زیرساخت های غزه جنایات جنگی علیه بشریت انجام می دهد و مجامع بین المللی هم در این خصوص سکوت اختیار کرده اند.
محمد جواد عقلمندی، مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان هم با اشاره به لزوم برگزاری این نشست علمی و تخصصی گفت: برگزاری چنین نشست های تخصصی با حضور حقوق دانان، اساتید و قضات و فعالان این حوزه ضروری بوده و باید این گونه نشست ها در سطح ملی و استانی برای برملا کردن جنایات وحشیانه دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین و غزه ادامه داشته باشد.


( ۲ )

نظر شما :