همایش بین المللی اندیشه های علامه محمدتقی جعفری در دانشگاه تبریز برگزار می شود

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰ کد : ۲۰۶۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۵۰۹

 

 همایش بین المللی اندیشه های علامه محمدتقی جعفری ۲۴ آبان ماه سال جاری در دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر احمد مرتاضی، دبیر علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه محمدتقی جعفری در این ارتباط گفت: ۲۰ آبان ماه آخرین فرصت ارسال مقالات، به دبیرخانه این همایش است.

وی در ادامه با بیان اینکه علامه محمدتقی جعفری تبریزی افزون بر آراء فلسفی، در دیگر علوم دینی از جمله دانش فقه، حقوق، کلام، قرآن، حدیث و بویژه نهج البلاغه، صاحب نظر بوده و این قسمت از اندیشه های وی نیز نیازمند واکاوی است، خاطر نشان کرد: همایش بین المللی اندیشه‌های علامه محمدتقی جعفری در راستای تحقق بخشی به این امر، برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای اصلی همایش نیز گفت: این همایش در اندیشه‌های فقهی، حقوقی، قرآنی، تفسیری، کلامی، فلسفی، تاریخی و عرفانی علامه محمدتقی جعفری برگزار می شود.

لازم به ذکر است؛ علاقمندان،  نویسندگان و پژوهشگران جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات می توانند به آدرس https://ictamtj.tabrizu.ac.ir/fa  مراجعه نمایند.

بر پایه همین گزارش، محمدتقی جعفری تبریزی در سال ۱۳۰۲شمسی در محله جمشید آباد(عمو زین الدین) تبریز به‌ دنیا آمد. علامه جعفری فیلسوف شیعه معاصر ایرانی و از شاگردان میرزا مهدی آشتیانی و امام خمینی بود. استاد جعفری حدود ۵۰ سال به تعلیم و تربیت جامعه اشتغال داشت و آثار متعددی در علوم مختلف اسلامی از ایشان برجای ماند. "ترجمه و تفسیر نهج البلاغه" و "تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی مولوی" دو اثر ارزشمند اوست. و ی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده است. جبر و اختیار، شرح نهج‌البلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروف‌ترین آثار اوست.

علامه محمدتقی جعفری چندین بار با «برتراند راسل» در مورد مسائل فلسفی نامه‌نگاری داشته و با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» گفتگوهایی داشته است.  این علامه تبریزی در ۲۵ آبان ۱۳۷۷درگذشت.


( ۳ )

نظر شما :