سخنرانی علمی استاد دانشگاه هلسینکی فنلاند در دانشگاه تبریز

۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۸ کد : ۲۰۴۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۶۰۴

 

سه سخنرانی علمی با حضور پروفسور مایکل اسکورنیک، استاد بازنشسته باکتری‌شناسی بالینی دانشگاه هلسینکی فنلاند و مدیر تحقیقات موسسه هارتمن، در دانشکده علوم طبیعی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر غلامرضا زرینی، عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی میکروبیولوژی دانشکده علوم طبیعی گفت: با توجه به همکاری‌های پژوهشی گروه تحقیقاتی پروفسور اسکورنیک با تیم پژوهشی دانشگاه تبریز، از این استاد دانشگاه هلسینکی فنلاند برای بازدید از دانشگاه تبریز و سخنرانی درزمینه باکتریوفاژها دعوت به عمل آمد.

دکتر زرینی افزود: سخنرانی پروفسور اسکورنیک در قالب سه موضوع با عناوین "مقدمه‌ای بر فاژتراپی"، "وضعیت فاژتراپی در فنلاند" و "فاژ علیه آلودگی با باکتری یرسینیا" در سالن کنفرانس دانشکده علوم طبیعی ارائه شد.

وی در ادامه با بیان اینکه فاژتراپی، بر استفاده‌ی مناسب از باکتریوفاژها (به طور مختصر، فاژها) برای از بین بردن باکتری‌ها متمرکز است، اضافه کرد: امروزه با گسترش مقاومت‌های آنتی بیوتیکی بین باکتری‌ها و مشکلات در درمان عفونت‌های باکتریایی، استفاده از فاژها برای درمان این عفونت‌های مقاوم مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات گسترده‌ای در دنیا در دست انجام است.

به گفته دکتر زرینی، فاژدرمانی به عنوان یک روش با ارزش، جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک‌ها به حساب می آید و از نظر پزشکی در موارد خاصی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها برتری دارد. وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع، در بخش میکروبیولوژی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز بیش از ۱۰ سال فعالیت‌های پژوهشی متعدد در این زمینه انجام شده و علاوه بر راه‌اندازی روش‌های کار با فاژها، کارآزمایی های بالینی فاژتراپی با همکاری بخش فیزیولوژی جانوری دانشکده صورت گرفته است.

یادآور می‌شود: پروفسور مایکل اسکورنیک استاد بازنشسته باکتری شناسی بالینی دانشگاه هلسینکی فنلاند و مدیر تحقیقات موسسه هارتمن است. وی با h-index=56، از اساتید برجسته علم میکروب شناسی به شمار می‌رود که در زمینه باکتریوفاژ و کاربرد آن در فاژتراپی فعالیت می‌کند. گروه تحقیقاتی پروفسور اسکورنیک از حدود دو سال پیش با تیم پژوهشی فعال در حیطه فاژتراپی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز همکاری دارد که بخشی از نتایج این همکاری در مجلات معتبر منتشر شده است.


( ۲ )

نظر شما :