معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در همایش ملی بلورشناسی و کانی‌شناسی ایران:

رسیدن به مرجعیت علمی و رفع نیازهای جامعه دو هدف اصلی دانشگاه تبریز در حوزه پژوهش و فناوری است

۰۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۱ کد : ۲۰۲۲۸ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۴۴

 

سی‌ و‌ یکمین همایش ملی بلورشناسی و کانی‌شناسی ایران با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده‌ی علوم طبیعی، اعصای انجمن بلورشناسی ایران و تعدادی از اساتید برجسته‌ی این حوزه از سراسر کشور، به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز طی سخنانی با بیان اینکه علوم زمین در توسعه‌ی پایدار کشورها نقش بسیار مهمی داشته و نقطه‌ی عطفی برای متولیان و متخصصان این حوزه تلقی می‌شود، اظهار کرد: ما در سیاست‌گذاری دانشگاه در حوزه‌ی پژوهش و فناوری ضمن دنبال کردن سیاست‌های دولت و همچنین اطاعت از منویات رهبر معظم انقلاب دو هدف اصلی رسیدن به مرجعیت علمی و رفع نیازهای جامعه را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز شاهد هستیم که در اثر تلاش و زحمات اساتید و دانشجویان، دانشگاه تبریز جایگاه ممتازی را در بحث تولید علم کسب کرده است. درحالیکه روزگاری قرار گرفتن در این جایگاه قابل تصور نبود. اخیرا نیز موفق شدیم در رتبه‌بندی شانگهای که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در جهان محسوب می‌شود، با ۲۰۰ پله صعود در جایگاه ۷۰۰ الی ۸۰۰ جهانی قرار بگیریم و ما جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور هستیم که در این رتبه‌بندی حضور داریم که در این رتبه‌بندی‌ها عموما معیارهایی چون برون‌دادهای پژوهشی دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دکتر شیری با اشاره به قرارگیری تعدادی از اساتید دانشگاه تبریز در بین دو درصد دانشمندان برتر جهان، یادآور شد: اولویت اصلی و بالغ بر ۶۰ درصد برنامه‌‌ی راهبردی دانشگاه مربوط به بحث پژوهش و فناوری است و علی‌رغم اینکه مسئولیت ما سنگین شده است، ولی قطعا شاهد اتفاقات و موفقیت‌های بیش از پیش در این حوزه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث رفع نیازهای جامعه نیز برنامه‌ی راهبردی دانشگاه کاملا منطبق با سند علمی کشور و سیاست‌های دولت است و خوشبختانه دانشکده‌ی علوم طبیعی نقش قابل توجهی در بحث قراردادهای ارتباط با صنعت داشته و دکتر جهانگیری رئیس این دانشکده نیز جزو فعال‌ترین و پیگیرترین روسای دانشکده‌ی دانشگاه به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در خاتمه، هدف از برگزاری این همایش‌ها را تبادل نظرات علمی اساتید و دانشجویان برشمرد و افزود: امیدواریم بتوانیم در قالب این همایش‌ها گام‌های موثری در جهت معرفی هرچه بهتر رشته‌های علوم زمین، شیمی، فیزیک و دانشجویان و متخصصان این رشته‌ها برداریم.

همایش بلور شناسی و کانی شناسی نقش موثری در رشد علم دارد

نائب رئیس انجمن بلورشناسی و کانی‌شناسی ایران نیز گفت: بیش از ۳۰ سال از زمان تاسیس این انجمن می‌گذرد و ما مفتخر هستیم که همه ساله این همایش را برگزار کرده‌ایم. حتی در شرایط کرونایی نیز این همایش لغو نشد و به‌صورت مجازی برگزار کردیم.

دکتر مسعود همام ادامه داد: امسال سومین دوره‌ای است که دانشگاه تبریز میزبان این همایش شده و خوشحالیم که بار دیگر به این دانشگاه آمده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این همایش مخصوص یک علم خاص نیست و متخصصان سایر علوم از جمله شیمی، فیزیک و زمین شناسی نیز در این همایش شرکت داشته و لذا می‌توانیم از طریق این همایش کمک شایانی به رشد علم و پژوهش کنیم.

نائب رئیس انجمن بلورشناسی و کانی‌شناسی ایران با اشاره به مشکلاتی که گریبان گیر بسیاری از انجمن‌های علمی در کشور شده است، اظهار کرد: متاسفانه درحال حاضر بسیاری از انجمن‌های علمی کشور به دلیل مشکلات مالی در شرایط نامناسبی قرار دارند و از آن‌ها حمایتی نمی‌شود و این امر باعث شده تا ما نتوانیم آنطور که باید در این عرصه فعالیت کنیم.

وی در خاتمه افزود: ما بجز این همایش، همایش‌هایی را نیز به‌صورت دوسالانه برگزار می‌کنیم و اکنون در حال آماده سازی برای برگزاری اولین همایش بین المللی گوهرشناسی در مشهد هستیم.

ارسال ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش / داوری‌ها به‌صورت نرم افزاری انجام شده است

دبیر اجرایی سی و یکمین همایش ملی بلورشناسی و کانی‌شناسی ایران نیز طی سخنانی با اشاره به ارسال ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه‌ی این همایش گفت: براساس داوری‌ اساتید دانشگاه‌های مختلف که به‌صورت نرم افزاری انجام شده است، ۱۵۰ مقاله در رشته‌های شیمی، فیزیک و زمین شناسی به‌عنوان مقاله‌های برتر انتخاب شده است.

دکتر سید غفور علوی با اشاره به محورهای اصلی این همایش شامل کانی‌شناسی پزشکی، محیط زیست، گوهرها، اکتشاف سایر مواد معدنی و ...، ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش گردهمایی و هم‌افزایی متخصصان رشته‌های زمین‌شناسی، شیمی و فیزیک و همچنین اشتراک‌گذاری یافته‌های جدید در این حوزه می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بلورشناسی و کانی شناسی زیرمجموعه‌ی رشته‌های زمین شناسی، شیمی و فیزیک شمار می‌رود، یادآور شد: منابع زیرزمینی و نیروی انسانی دو پایه و اساس توسعه‌ی پایدار در هر کشور به شمار می‌رود و در کشور ما نیز تعداد زیادی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها شامل نفت، نیرو، محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی درگیر موضوعات مربوط به بلورشناسی هستند. لذا اگر ما بتوانیم یافته‌های جدید در بحث بلورشناسی و کانی‌شناسی را به جامعه معرفی کنیم، می‌توانیم گام مثبتی در توسعه‌ی پایدار، اقتصاد و اشتغال آفرینی برداریم.

در ادامه‌ی این آئین، دکتر علی اکبر خاندار استاد برجسته‌ی شیمی معدنی دانشگاه تبریز به ارائه‌ی سخنرانی در خصوص تاریخچه، اهداف و فلسفه‌ی بلورشناسی و کانی‌شناسی پرداخت.

همچنین در خاتمه، تعدادی از اساتید پیشکسوت گروه علوم زمین دانشگاه تبریز و حامیان برگزاری این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.


لینک دانلود فایل

نظر شما :