انتشار کتاب «آموزش دانش آموزان با نیاز های ویژه در کلاس های فراگیر» در دانشگاه تبریز
کتاب «آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای فراگیر» در دانشگاه تبریز منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، کتاب «آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای فراگیر» به نویسندگی دایانه پ. برایانت، برایان آر. برایانت و دبوراح د. اسمیت و با ترجمه دکتر شهروز نعمتی و دکتر رحیم بدری گرگری از اعضای هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، باقر صفی یاری و افشین میرزالو در ۸۹۹ صفحه از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر شد.
دکتر رحیم بدری گرگری، یکی از مترجمان این کتاب دراینباره گفت: این کتاب باهدف اصلی کمک به معلمان در آموزش دانش آموزان دارای نارساییهای مختلف در کلاسهای فراگیر تدوینشده است.
وی افزود: علاوه بر آن افزایش دانش موجود علمی و بهبود تصمیمگیری برای انجام مداخلههای مختلف آموزشی و تربیتی برای کودکان دارای نیازهای ویژه نیز از اهداف دیگر این اثر علمی بوده است. ویژگیهای خاصی مانند ارائه مطالعات موردی، داشتن رویکرد حل مسئله، طرح جامع یادگیری، راهبردهای آموزشی، توجه به تنوع فرهنگی و زبانی، نکات فن آورانه این کتاب را از سایر منابع علمی متمایز میسازد.
به گفته وی درمجموع کتاب از ۱۴ فصل مختلف تشکیلشده است. فصل ۱ به تعریف مفهومی آموزش فراگیر، فصل ۲ معرفی انواع خدمات مختلف به دانش آموزان با نیازهای ویژه، فصل ۳ طراحی همکاری مشارکتی در مدارس با خانواده، فصل ۴ نیازهای مختلف دانش آموزان دارای تنوع فرهنگی و زبانی، فصل ۵ و ۶ شناسایی دانش آموزان با نیازهای ویژه و بهویژه دانش آموزان اوتیسم و نیازهای آنان، فصل ۷ طراحی و ارائه آموزش متمایز، فصل ۸ ارتقای دسترسی به برنامه درسی آموزش عمومی، فصل ۹ سنجش و تصمیمگیری مبتنی بر داده، فصل ۱۰ ارتقای رفتار مثبت و تسهیل مهارتهای اجتماعی، فصل ۱۱، ۱۲، ۱۳ آموزش خواندن، نوشتن و ریاضیات و فصل ۱۴ تسهیل مهارتهای مطالعه و آموزش محتوا مربوط است.
وی تأکید کرد: این کتاب میتواند مورداستفاده متخصصان آموزش کودکان استثنایی، روانشناسان و رواندرمانگران، مربیان و معلمان مدارس ابتدایی، کارشناسان آموزشی و سایر متخصصان این حوزه قرار گیرد.
نظر شما :