فارغ التحصیلی اولین دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تبریز

۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۸ کد : ۲۰۰۰۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۳۵

 

اولین دانشجوی دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکتری خود فارغ‌التحصیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، مهدی عبدی با دفاع از رساله خود تحت عنوان "عقل عملی و کاربست آن در استنباط‌های کلامی" باراهنمایی دکتر قربانعلی کریم زاده قرا‌ملکی و مشاوره دکتر سعید علیزاده با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.

مهدی عبدی در رابطه با رساله دکتری خود گفت: منابع معرفتی در علوم‌اسلامی عقل، نقل و شهود است که از این سه منبع، چهار روش فکری عقلی، نقلی، شهودی و ترکیبی منتج شده است. منظور از روش ترکیبی، ترکیبی از دو یا سه روش قبلی هست.

وی افزود: منابع معرفتی علم کلام، عقل و نقل است و روش فکری در این علم، روش ترکیبی عقلی_نقلی است که منبع عقل و روش عقلی‌ای که متکلمین از آن بهره می‌گیرند، عمدتاً عقل عملی است. به این صورت که یک سلسله قواعد بر پایه ادراکات عقل عملی پی‌ریزی می‌کنند و با کمک آن‌ها سعی در حل مسائل کلامی می‌نمایند. هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی ادراکات عقل عملی و استخراج و تبیین قواعد کلامی مستنبط از این عقل، کمک شایانی به توسعه و تعمیق علم کلام خواهد نمود.

گفتنی است؛ دکتر سید احمد حسینی دانشیار دانشگاه شهید مدنی، دکتر عباس عباس زاده استادیار و دکتر علی بابائی دانشیار دانشگاه تبریز داوری دفاع از رساله مذکور را بر عهده داشتند.

همچنین از این رساله تاکنون تعداد دو مقاله علمی پژوهشی با عناوین بررسی کارکردهای قواعد کلامی در مجله آیینه معرفت دانشگاه بهشتی و بررسی ماهیت و ویژگی‌های قواعد کلامی در مجله اندیشه دینی دانشگاه شیراز  به چاپ رسیده است.

 


( ۲۵ )

نظر شما :