دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری منطقه‌ی سه کشور:

جهاد تبیین را باید به عنوان حلقه گمشده مدیریت اجرایی کشور عملیاتی کنیم

۰۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۶ کد : ۱۹۹۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۶۹۲

 

چهارمین نشست از دوره‌ی جدید مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه‌ی سه کشور با حضور مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های تبریز، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، صنعتی ارومیه، ارومیه، محقق اردبیلی، زنجان، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، مراغه، بناب و پارک‌های علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، استان اردبیل  و استان زنجان به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، جواد حقیقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری منطقه‌ی سه کشور ضمن تبریک انتصاب دکتر پاکزاد به‌عنوان رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز، گفت: کادرسازی انقلابی و بازسازی مدیریت اجرایی کشور یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است. بطوریکه ایشان بجای «اصلاح» از «بازسازی» استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: رسیدگی به مشکلات معیشتی اساتید و کارکنان یکی دیگر از اقدامات قابل تحسین دکتر پاکزاد در بدو آغاز مسئولیت می‌باشد که امیدواریم این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

حقیقیان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت استفاده از ظرفیت‌‌های بدیع هنری و رسانه‌ای در ارائه‌ی گزارش‌ها، خاطرنشان کرد: ما باید جهاد تبیین را که حلقه‌ی گمشده‌ی مدیریت اجرایی کشور است، عملیاتی کنیم و با هنرمندی هرچه تمام، قسمت پر لیوان را نشان دهیم.

وی با اشاره به مصوبه‌ی جدید هیات رئیسه‌ی دانشگاه تبریز مبنی بر گنجاندن پیوست رسانه‌ای در تمامی پروژه‌های پژوهشی دانشگاه، گفت: براساس این مصوبه، قبل از شروع پروژه، حین پروژه و بعد از اتمام پروژه تمامی مراحل به‌صورت مستند، موشن گرافیک و اینفوگرافیک تهیه خواهد شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری منطقه‌ی سه کشور در خاتمه با اشاره برگزاری دوره‌های مشترک بین مناطق در آینده، اظهار کرد: طی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه جشنواره‌ای در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد. همچنین در نظر داریم یک دوره‌ی آموزشی را تحت عنوان «مدیریت استراتژیک روابط عمومی» برای مدیران روابط عمومی منطقه برگزار کنیم.

روابط عمومی‌ها می‌توانند با ترویج ایمان و امیدآفرینی در جامعه در مقابل دشمنان بایستند

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاه هنر اسلامی تبریز به‌عنوان تنها دانشگاه هنر اسلامی کشور، پرچم‌داری تمدن‌سازی نوین در عرصه‌ی فرهنگ و هنر را چشم انداز خود می‌داند و در این مسیر رسالت سنگینی را برعهده دارد.

دکتر سجاد پاکزاد ادامه داد: ما همچنین در این دانشگاه دانشکده‌های منحصر به فردی از جمله دانشکده‌ی چند رسانه‌ای را داریم که این دانشکده نیز تنها دانشکده در کشور است که در حوزه‌های تولید محتوا، رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن و... فعال بوده و در همین راستا نمایشگاهی از آثار دانشجویان برپا شده است.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها بهترین نمایانگر اوضاع درونی یک سازمان هستند، افزود: روابط عمومی دانشگاه‌ها بخاطر تنوع مخاطبین از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه نشان دادن توانمندی‌های انقلاب اسلامی برای اساتید و دانشجویان براساس عنصر ایمان و امید جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: روابط عمومی می‌تواند با ترویج ایمان و امیدآفرینی در جامعه، در مقابل دشمنان که قصد تزریق ناامیدی را دارند، بایستد. درحال حاضر دانشجویان در مقابل آماج حملات سنگین رسانه‌ای قرار دارد که این موضوع مسئولیت روابط عمومی‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه هدف دشمن جلوگیری از نمایش پیشرفت‌های دانشگاه‌ها است، یادآور شد: روابط عمومی نقش ویژه‌ای در پررنگ کردن پیشرفت‌های دانشگاه‌ها دارد و دانشگاه هنر نیز آمادگی خود را در انعکاس دستاوردها با استفاده از ظرفیت هنری خود اعلام می‌کند.

در بحث حجاب نیازمند کار کارشناسی شده هستیم

مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی سهند نیز گفت: باتوجه به نوع ماموریت دانشگاه صنعتی سهند در حوزه‌ی صنعت و علوم فنی، طبیعتا رویکرد روابط عمومی این دانشگاه متفاوت‌تر از سایر دانشگاه‌ها است.

دکتر نادر راحمی با بیان اینکه در نتیجه‌ی تلاش مسئولین، معضلات دانشگاه صنعتی سهند به مراتب کمتر از سایر دانشگاه‌ها است، ادامه داد: در بحث حجاب نیاز به کار کارشناسی شده و برنامه‌‌ریزی هستیم تا مشکلی به وحود نیاید.

وی در خاتمه پیشنهاد ایجاد بانک داده‌ای برای در اختیار قرار گرفتن اطلاعات نماهنگ‌ها و طراحی‌ها را مطرح کرد.

نباید روابط عمومی‌ها به دید سنتی اداره شوند

مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با بیان اینکه چشم اندازی برای حل مشکلات حوزه‌ی روابط عمومی دیده نمی‌شود، اظهار کرد: چرا در سال ۲۰۲۳ میلادی همچنان باید در سامانه‌ی ارسال فایل به جشنواره‌ی وزارت علوم مشکل وجود داشته باشد؟ بهتر است برای جشنواره‌ی سال آینده عناوین جدیدی استفاده شود.

مجید فتاح‌زاده ادامه داد: نباید روابط عمومی‌ها به دید سنتی اداره شوند چراکه ما مسئول حفظ و ارتقاء کاریزمای دانشگاه‌ها مخصوصا در مسائل مهم هستیم و باید استقلال نسبی داشته باشیم.

دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور باید نشان داده شود

دکتر امین عبدی مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر تفاوت ماموریت پارک‌های علم و فناوری، پررنگ کردن نقش پارک‌های علم و فناوری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ما باید دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور را نشان دهیم. چراکه این شرکت‌ها علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان، این تحریم‌ها را دور می‌زنند.

رونمایی از سرود و تالار افتخارات دانشگاه ارومیه

دکتر حبیب شیرزاد مدیر روابط عمومی دانشگاه ارومیه نیز در خصوص اقدامات انجام شده در این دانشگاه گفت: رونمایی از سرود و تالار افتخارات دانشگاه، برگزاری کارگاه با موضوعات روز، ایجاد واحد تشدیفات بین المللی برای پذیرایی از دانشجویان خارجی از جمله اقدامات این حوزه در دانشگاه ارومیه می‌باشد.

رشد ۱۰۰ درصدی تعداد اخبار دانشگاه صنعتی ارومیه

دکتر پیمان کشتیبان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی ارومیه نیز رشد ۱۰۰ درصدی تعداد اخبار، ساخت نماهنگ ترکیبی موشن و فیلم در خصوص عملکرد یکساله، انتشار خبرنامه‌ی دانشگاه، برپایی موکب اربعین در مرز تمرچین، برپایی موکب در خوی و پخت روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ پرس غذا برای هموطنان زلزله زده و برگزاری مراسمات ملی مذهبی با همکاری نهاد رهبری را از جمله اقدامات دانشگاه صنعتی ارومیه برشمرد.

حمایت ویژه‌ای از روابط عمومی‌ها صورت نمی‌پذیرد

مدیر روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه کار روابط عمومی فرافعالیتی بوده و هیچ محدودیتی ندارد، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی در مدت چهار ماه موفق به جذب ۵۵۰ دانشجوی خارجی شد و هدف‌گذاری ما رساندن این تعداد به یک‌هزار دانشجو است.

موسی ستاری ادامه داد: ما ارتباط خاصی با دانشجویان و تشکل‌ها داریم چراکه ما افکار سنج دانشگاه هستیم. اما با این وجود حمایت ویژه‌ای از روابط عمومی‌ها صورت نمی‌پذیرد و به نظرم میزان ارتباطات روابط عمومی ها با اداره کل روابط عمومی وزارت و ارتباط با رسانه امتیازاتی است که اگر در جشنواره سال آینده اعمال شود بهتر است.

استفاده از ظرفیت صداوسیما در معرفی نخبگان دانشگاه زنجان

علی سپهری مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان نیز با اشاره به ارتباط تنگاتنگ این دانشگاه با صداوسیمای مرکز استان زنجان، گفت: در حال حاضر بدون پرداخت هزینه و صرفا بخاطر ارتباط نزدیک با صداوسیما، نخبگان دانشگاه زنجان معرفی می‌شوند. همچنین ما موفق به کسب مجوز پخش زنده‌ی جلسات دفاع پایان‌نامه‌های دانشجویی از صداوسیما نیز شده‌ایم.

دانشگاه‌ها باید از طریق پارک‌ها گفتمان‌سازی کنند

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز با بیان اینکه پارک‌ها همچنان زیر سایه‌ی دانشگاه‌ها و در اقلیت قرار دارند، گفت: دانشگاه‌ها باید از طریق پارک‌ها گفتمان‌سازی کنند و ارتباط نزدیکی بین دانشگاه‌ و پارک وجود داشته باشد.

بهنام کریمی ادامه داد: باتوجه به اینکه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری مربوط به حوزه‌ی پژوهش و فناوری است، لذا بازتاب اخبار پارک‌ها در رسانه‌ها باید افزایش یابد.

روابط عمومی‌ها سنگرسازان بی‌سنگر هستند

دکتر فاطمه پورابراهیم مدیر سابق روابط عمومی دانشگاه مراغه نیز با تاکید بر ضرورت احیاء جایگاه واقعی روابط عمومی‌ها، اظهار کرد: ارزش روابط عمومی باید از طرف وزارت دیده شود و درواقع روابط عمومی‌ها سنگرسازان بی‌سنگری هستند که تمام سعی خود را می‌کنند تا دیگران دیده شوند.

کسب رتبه‌ی چهاردهم کشوری در رتبه‌بتدی تایمز توسط دانشگاه مراغه

مدیر جدید روابط عمومی دانشگاه مراغه نیز گفت: دانشگاه مراغه در رتبه‌‌بندی تایمز در رد‌ه‌ی ملی موفق به کسب رتبه‌ی چهاردهم شد و در جشنواره‌ی حرکت نیز رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داد.

دکتر امین حاضر وظیفه ادامه داد: از جمله اقدامات جدید ما در دانشگاه مراغه تشکیل شورای روابط عمومی متشکل از صاحب‌نظران و همچنین ایجاد بخش آمار و اطلاعات می‌باشد و برای تسریع در روند اطلاع رسانی رابطین روابط عمومی تعیین شده‌اند. همچنین در طول این مدت با مردم مراغه نیز مصاحبه‌هایی انجام دادیم تا میزان آشنایی آن‌ها با دانشگاه مشخص شود.

نباید به‌صورت سنتی به روابط عمومی نگاه کرد

مدیر روابط عمومی دانشگاه بناب نیز با تاکید بر اینکه نباید به‌صورت سنتی به روابط عمومی نگاه کرد، گفت: آیتم‌های جشنواره‌ی وزارت علوم بسیار پیش پا افتاده و سنتی بود و می‌بایست در این حصوص تجدید نظر کرد.

مجتبی فتحی‌زاده ادامه داد: سرود دانشگاه بناب در حال نهایی شدن است که شعر این سرود توسط استاد قبله آرباطان سروده شده و توسط استاد حبیبیان خواننده بنام استان اجرا خواهد شد.

باید نگاه جدیدی در حوزه‌ی روابط عمومی ایجاد کنیم

رئیس حوزه‌ی ریاست دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: ما برای رفع دغدغه‌های دانشجویان خارجی واحد تشریفات و استقبال را ایجاد کردیم و در حوزه‌ی روابط عمومی نیز کارهای شاخصی انجام داده‌ایم که یکی از این کارها برگزاری جشنواره‌ی آرسیکا است که میزبان ۵۰ کشور اسلامی خواهیم بود.

سعید کاوه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ فناوری‌های دانشجویان این دانشگاه، ادامه داد: باید ارتباط ما با بیرون از دانشگاه تنگاتنگ باشد و باید سعی کنیم نگاه جدیدی در حوزه‌ی روابط عمومی ایجاد کنیم.

براساس این گزارش، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع «فن بیان» و بازدید از نمایشگاه آثار تولیدی رسانه‌ای دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز، از دیگر برنامه‌های چهارمین نشست از دوره‌ی جدید مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه‌ی سه کشور به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز بود.


( ۱ )

نظر شما :