به مناسبت روز جهانی موزه صورت پذیرفت؛

برگزاری کارگاه و بازدید دانشگاهیان از موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز

۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۷۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۹

 

موسسه تاریخ و فرهنگ ایرانِ دانشگاه تبریز به مناسبت روز جهانی موزه اقدام به برگزاری کارگاه و همچنین برنامه بازدید دانشگاهیان از موزه این موسسه کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، به مناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی، موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران علاوه برگشودن درهای موزه برای بازدید عموم دانشگاهیان، اقدام به تهیه پاورپوینت برای معرفی هر چه بهتر سکه‌های موزه و مشخصات آن‌ها جهت استفاده مراجعه‌کنندگان نمود.

در این برنامه دانشگاهیان دانشگاه تبریز ضمن بازدید از موزه با قسمت‌های مختلف آن آشنا شدند و توضیحات لازم در خصوص اشیای فرهنگی و تاریخی موجود در اختیار آنها قرار گرفت.

بر پایه همین گزارش؛ موزه تاریخ و فرهنگ ایران در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی به پیشنهاد مسئولین وقت دانشکدهٔ ادبیات و تنها دو سال بعد از تأسیس دانشگاه تبریز راه‌اندازی شد. این موزه ازنظر قدمت تاریخی بعد از موزهٔ ایران باستان (۱۳۱۶) دومین موزهٔ فرهنگی-تاریخی و اولین موزهٔ دانشگاهی و پژوهشی کشور محسوب می‌شود.

این موزه از سال ۱۳۹۰ به محل جدید واقع در ساختمان کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تبریز منتقل و اشیاء موجود در موزه با اصول علمی و بر اساس قدمت و ماهیت در ویترین‌ها و غرفه‌های مجزا جهت استفادهٔ محققان و علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ میهنمان، آماده شد و درنهایت به همت مسئولین دانشگاه در دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ هم‌زمان با روز گرامیشدات مقام شامخ معلم بازگشایی شد.

اشیاء موزهٔ تاریخ و فرهنگ ایران در شش بخش باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، سکه و مهر، کتابت، منسوجات و دفاع مقدس متمایز گردیده و به‌صورت طبقه‌بندی‌شده به همراه شناسنامهٔ فارسی و انگلیسی هر شیء، در تالارهای مجزا به معرض نمایش گذاشته‌شده‌اند.


نظر شما :