انتشار کتاب « روش های تکراری برای بهینه سازی» در دانشگاه تبریز

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۶۲۸ اخبار
تعداد بازدید:۵۴۳

 

کتاب «روش‌های تکراری برای بهینه سازی» در دانشگاه تبریز انتشار یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، کتاب «روش‌های تکراری برای بهینه سازی» با تألیف C.t.keIIey و ترجمه دکتر میرکمال میرنیا، استاد دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر شد.

دکتر میرنیا، مترجم این کتاب در این باره گفت: این کتاب درباب بهینه سازی نامقید و مقید کران دار می‌تواند به صورت خودخوان یا یک مرجع به وسیله کسانی استفاده شود که این گونه مساله هادرکارشان باید حل شوند. هم چنین می‌توان این کتاب را به صورت یک کتاب درسی در یک درس بهینه سازی مقدماتی مورداستفاده قرار داد.

وی در ادامه با بیان اینکه همانند کتاب قبلی خود درباب معادلات خطی وغیرخطی، تعداد اندکی از روش‌ها به طور عمیق بررسی می‌شود و فقط به تعدادکمی از آن‌ها به طور مفصل خواهیم پرداخت (مثلاً، روش گرادیان مزدوج غیرخطی والگوریتم DIRECT) استف تصریح کرد: هدف ما روشن بودن واختصار به جای کلی وکامل بودن است ولذا نظرخودرا به الگوریتم‌هایی معطوف می‌کنیم که پیاده سازی آن‌ها (برای یک خواننده!) آسان و قابل درک باشد.

وی اضافه کرد: یک نتیجه این شیوه این است که الگوریتم‌های این کتاب اغلب حالت خاصی از روش‌های کلی‌تر در کتاب‌ها یا مقاله‌ها هستند. برای نمونه، درفصل ۳، فقط روش جامع سازی ناحیه روش نیوتن برای مساله های نامقید وجامع سازی جستجوی خطی روش شبه نیوتن BFGS برای مساله های نامقید و با قید کران را به طور مفصل مورد بحث قرار خواهیم داد. برای بحث کلی‌تر، خواننده را به کتاب ومقاله ها ارجاع می‌دهیم. قصد ما این است هم الگوریم وهم برهان‌ها که حالت‌های خاص رادربرمی گیرند، خلاصه‌تر و آسان تراز آن‌هایی باشند که درکتاب ومقاله های دیگر آمده‌اند ومطالب اصلی را بسیار بیشتر از دستورسازی های کلی وکامل روشن کند.

به گفته وی درقسمت II ازاین کتاب چند الگوریتم مربوط به بهینه سازی با اغتشاش یا جامع ویا هردو مورد بحث قرارمی گیرد. الگوریتم‌های بسیار جالبی ازاین دست وجود دارد و این کتاب به آن الگوریتم‌های یقینی می‌پردازد که پیاده سازی آن‌ها کم و بیش آسان‌تر باشد. برای نمونه روش‌های سرد کردن شبیه سازی شده، الگوریتم‌های ژنتی، روش‌های سطح پاسخ یا شیوه‌های جستجوی تصادفی را مورد بحث قرار نخواهیم داد. خواننده این کتاب بایستی با مطالبی دریک سطح مقدماتی ازدرس آنالیز عددی پیشرفته، به‌ویژه روش‌های مستقیم وتکراری مربوط به حل دستگاه معادلات خطی ومساله های کمترین مربعات خطی آشنا باشد.

وی افزود: یک مجموعه از دستورهای متلب برای این کتاب نوشته شده است که با کتاب ارائه می‌شود. (برای ایران دردسترس نخواهد بود؛ مترجم!). برای تولید مثال‌های محاسباتی این کتاب، ازاین دستورها استفاده شد ولی الگوریتم‌ها به محیط متلب بستگی ندارد و خواننده به آسانی می‌تواند این الگوریتم‌ها را به زبان دیگر یا به طور مستقیم از شرح الگوریتم یا با ترجمه دستورهای متلب پیاده سازی کند. محیط متلب یک انتخاب عالی برای تمرین کردن، حل تمرین‌ها با اندازه کوچک تا متوسط برای کار عملی خواهد بود. کاربا ابعاد بزرگ روی کامپیوترهای باعملکرد بالا بازبان دیگر به بهترین وجه انجام می‌شود. خواننده بایستی بداند که حجم عظیمی از نرم افزارهای مربوط به بهینه سازی موجودند. برای نمونه، کتاب به چندین بسته نرم افزار مفید اشاره می‌کند.

 به گفته وی قسمت‌هایی از این کتاب بر اساس کاری است که با حمایت بنیاد علوم ملی درچند سال، اکثراً تحت قرارداد پژوهانه بنیاد ملی به شماره DMS-9321938، DMS-9700569 و DMS-9714811 و با واگذاری منابع محاسباتی از مرکز ابر محاسباتی کارولینای شمالی اخیراً انجام‌شده است. هرگونه نظرها، یافته‌ها، نتیجه‌گیری‌ها ویا توصیه‌های بیان‌شده در این کتاب به مؤلف مربوط می‌شود و الزاماً بازتاب نظرات بنیاد علوم ملی یا مرکز ابرمحاسباتت کارولینای شمالی نخواهد بود.


نظر شما :