تولید و بومی سازی چسب نفرکس (Naphrax) برای کاربردهای آزمایشگاهی توسط محققان دانشگاه تبریز

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۶ کد : ۱۹۰۹۴ اخبار
تعداد بازدید:۶۰۸


محققان دانشگاه تبریز، برای اولین بار چسب نفرکس (Naphrax) را برای کاربردهای آزمایشگاهی تولید و بومی سازی کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، پژوهشگران دانشگاه تبریز، با تجاری سازی یک محصول دانش بنیان برای اولین بار در آزمایشگاه اکولوژی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز موفق به تولید و بومی سازی چسب نفرکس (Naphrax) برای کاربردهای آزمایشگاهی شدند.   
دکتر احسان عطازاده مجری این طرح در این ارتباط گفت: چسب نفرکس که در واقع یک رزین سنتز شده است دارای ضریب شکست بالایی می باشد.  
وی در ادامه با بیان اینکه این چسب به نمونه های بیولوژیکی جلای خاصی می دهد که در نتیجه آن نمونه ها با جزییات بیشتری زیر میکروسکوپ دیده می شوند، تصریح کرد: این چسب فقط در چند کشور مثل انگلستان تولید می شود و قیمت بالایی دارد و به دلیل تحریم ها به ایران فروخته نمی شود.
این محقق دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه این چسب برای اولین بار در آزمایشگاه اکولوژی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز تولید شد، اضافه کرد: کیفیت چسب تولید شده همانند نوع خارجی آن است ولی قیمت آن یک چهارم نوع خارجی است.
وی اضافه کرد: این محصول قابل استفاده در علوم زیستی و زمین شناسی است. با توجه به اینکه فرمولاسیون و روش تهیه این محصول بومی سازی شده است به راحتی می توان در این چسب بر حسب نیازهای مختلف تغییراتی ایجاد کرد که مناسبت بیشتری با شرایط تهیه مقاطع و کاربرد آن در علوم زیست شناسی و زمین شناسی داشته باشد.
یادآور می شود: دکتر احسان عطازاده استادیار گروه زیست شناسی گیاهی دانشکده علوم طبیعی، دانشگاه تبریز است که در زمینه اکولوژی و سیستماتیک جلبک ها، اکولوژی اکوسیستم های آبی( رودخانه ها، تالابها و سدها) فعالیت می کند.
 از سوابق اجرایی وی می توان به عضویت هیات مدیره انجمن جلبک شناسی ایران، عضو پیوسته درانجمن بین المللی دیاتومه شناسی، عضو انجمن زیست شناسی ایران، عضو شورای پژوهشی و فناوری حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی، عضو شورای تخصصی پژوهشکده محیط زیست دانشکاه تبریز اشاره کرد.

 

 


( ۹ )

نظر شما :