برگزاری همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی با مشارکت دانشگاه تبریز

۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۸۷۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۹۰۲

 

همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی با مشارکت دانشگاه تبریز، سال آینده در شهر تبریز برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در جلسه هماهنگی و هم اندیشی همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی که با حضور جمعی از اعضای کمیته علمی و اجرایی آن به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد، ضمن خیرمقدم و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش با ارزش و با اهمیت گفت: برگزاری همایش ها، کنگره ها و نشست های علمی برای معرفی جایگاه، آثار و شخصیت و تجلیل از نقش‌آفرینان تاریخ کشورمان و به خصوص تاریخ آذربایجان، کار ارزشمند و بزرگی است که دانشگاه ها باید در راس امور این فعالیت ها قرار گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در طول تاریخ همواره علما، مشاهیر، شخصیت ها و افراد بزرگی در تحول تاریخ کشورمان نقش آفرین بودند، تصریح کرد: معرفی علمی این افراد، اندیشه ها و آثار آنان برای نسل امروز و آینده ضروری است، چرا که این مسئله موجب تبیین گفتمان فرهنگی و علمی در جامعه می شود.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه افراد و دستگاه های متولی در معرفی جایگاه و اندیشه های مفاخر، بزرگان و افراد تاثیرگذار کشورمان باید به خوبی به وظایف و تکالیف خود عمل نمایند، یادآور شد: تبین اصولی و درست علمی، فرهنگی و اجتماعی این شخصیت ها برای نسل امروز و آینده ضروری است و در همین راستا دانشگاه تبریز آماده هر گونه همکاری مشترک با دیگر دستگاه ها و نهادها است.
دکتر جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این جلسه گفت: دانشگاه تبریز با تمام ظرفیت آماده همکاری، حمایت و پشتیبانی از برگزاری چنین همایش های علمی و تخصصی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در این دانشگاه است.   
دکتر عزیز جوان‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی نیز در این نشست با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در برگزاری این همایش ملی در شهر تبریز گفت: همایش ملی بزرگداشت ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی در سه بخش و محور( شرح احوال و زندگی ثقة الاسلام شهید، بُعد سیاسی و مبارزات و بُعد فرهنگی و اجتماعی) برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی دبیر اجرایی همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی هم در این جلسه با ارایه گزارشی از نحوه روند برگزاری این همایش ملی گفت: همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی بیشتر به منطور معرفی و تبیین زندگی، شخصیت و مبارزات این شهید و همچنین تجلیل از نقش‌آفرینان تاریخ آذربایجان در راستای پیروی از تأکیدات مقام‌معظم رهبری در این خصوص بوده است.
به گفته وی در راستای معرفی و تجلیل از نقش‌آفرینان تاریخ آذربایجان؛اولین همایش بین المللی نیز در سال ۹۹ با معرفی‌ شخصیت و زندگی و مبارزات شیخ شهید محمد خیابانی در تبریز، شبستر و تهران برگزار شد.
حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم رئیس شورای سیاستگذاری ستاد همایش ملی بزرگداشت ثقه‌الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی را برعهده دارد.
لازم به ذکر است؛ میرزا علی ثِقَةُالاسلام تبریزی (۱۲۷۷-۱۳۳۰ق)، عالم دینی، نویسنده و از مبارزان مشروطه‌خواه آذربایجانی بود. وی در شهر تبریز و عتبات عالیات، فقه، اصول، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، نجوم، ادب، علم رجال و کتاب‌شناسی را آموخته و به زبان فارسی، عربی، ترکی و فرانسه تسلط داشت.
این عالم پس از بازگشت به ایران لقب ثقة‌الاسلام را دریافت کرده و نیز ریاست شیخیه تبریز را بر عهده گرفت. از فعالیت‌های سیاسی او به حمایت از جنبش عدالت‌خواهی و مشروطه‌طلبی، حمایت از انجمن ایالتی آذربایجان، حضور و حمایت قیام مشروطه‌خواهان تبریز و مقابله با اجانب تزار روس و انگلیس که در نهایت منجر به زندانی شدن و شهادت وی شد. تبیین و توضیح و دفاع از مشروطیت، محدود ساختن سلطنت و تأسیس دارالشورا و رفع استبداد، قائل به وجود اختلاف در مشرب نه اختلاف در مذهب، انحصار حق رأی به باسوادان، تأسیس مدارس به سبک جدید، برخی از اندیشه‌های میرزا علی بود. از ثقة‌الاسلام آثار فراوانی در ضمن کتاب‌ها، رساله‌ها و نامه‌ها باقی‌ مانده است.


( ۳ )

نظر شما :