انتخاب کتاب استاد دانشگاه تبریز به‌عنوان کتاب برگزیدۀ دانشگاهی درزمینۀ محیط‌زیست و علوم جغرافیایی

۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۹ کد : ۱۸۴۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۳۸

 

 

 

در «سومین جشنوارۀ کتاب‌های دانشگاهی برگزیدۀ کشور، کتاب دکتر علی محمدخورشیددوست استاد دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز به‌عنوان کتاب برگزیدۀ دانشگاهی درزمینۀ محیط‌زیست و علوم جغرافیایی انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، کتاب شناخت محیط‌زیست: طبیعی و انسان‌ساخت در سومین جشنوارۀ کتاب‌های دانشگاهی برگزیدۀ کشور» که در 26 آبان 1401 در تهران و با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم آرمان پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و جمعی از ناشران و نویسندگان کتاب‌های دانشگاهی در سرای اهل‌قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، به‌عنوان کتاب برگزیدۀ دانشگاهی درزمینۀ محیط‌زیست و علوم جغرافیایی انتخاب و از دکتر علی محمدخورشیددوست نویسندۀ آن تقدیر به عمل آمد.
کتاب «شناخت محیط‌زیست: طبیعی و انسان‌ساخت» به نویسندگی دکتر علی محمدخورشیددوست استاد دانشکدۀ برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز توسط سازمان انتشارات سمت چاپ‌شده است.
 این کتاب در 512 صفحه از 8 فصل تشکیل‌شده که موارد اشاره‌شده در بحث پیشگفتار را دربر می‌گیرند. محتوا و مطالب کتاب به‌گونه‌ای نگارش یافته و تنظیم‌شده‌اند که برای کاربران مختلف اعم از پژوهشگران، دانشجویان و مسئولان مرتبط با علوم محیطی، جغرافیا و سایر علوم زمینی قابل‌استفاده باشند.
در مقدمه و بخشی از این کتاب آمده است؛ محیط‌زیست به همۀ محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد، گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که باهم درکنش هستند، محیط‌زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشدونمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند. حفاظت محیط‌زیست در سدۀ بیست‌ویک به‌عنوان یکی از هشت هدف توسعۀ هزاره و یکی از سه‌پایۀ توسعۀ پایدار شناخته می‌شود. محیط‌زیست طبیعی عبارت است از ترکیبی از مجموعۀ عوامل زیستی و محیطی در قالب ‌زیستی و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارند و از آن تأثیر می‌بینند. امروزه این تعریف به انسان و فعالیت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط‌زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کرۀ زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره که انسان را احاطه می‌کنند، خلاصه کرد. تفاوت محیط‌زیست با طبیعت در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعۀ عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی می‌شود که منحصراً در نظر گرفته می‌شوند، درحالی‌که عبارت محیط‌زیست با توجه به برهم‌کُنش‌های میان انسان و طبیعت و از دیدگاه وی توصیف‌شده ‌است. به اعتقاد جان لنگ محیط عبارت است از فضای موجود اطراف انسان که بر دو نوع است: بالقوه و بالفعل. محیط بالقوه شامل همان محیطی است که طراحان خلق می‌کنند و محیط مؤثر محیطی است که مورداستفادۀ شهروندان است. درواقع یک محیط مؤثر در حال شدن است و محیط بالقوه، محیطی در اندیشه است؛ بنابراین در محیطی مؤثر که در ادراک و درنتیجۀ احساس به‌دست می‌آید. کافکا بین محیط جغرافیایی و محیط رفتاری تمایز قائل شده است. او محیط جغرافیایی را به‌عنوان محیط واقعی، چیزی تعریف می‌کند که به‌واقع فرد را در برمی‌گیرد و محیطی که به‌طور عینی وجود دارد، درحالی‌که محیط رفتاری، تصویر شناختی محیط عینی است که اساس رفتار را شکل می‌دهد، بدان گونه که به‌وسیلۀ فرد تجربه می‌شود. محیط‌زیست دائماً در حال تغییر است و این موضوعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. به راین‌ اساس، همان‌طور که محیط‌زیست تغییر می‌کند، نیاز به آگاهی‌شناسی مشکلات اطراف آن نیز باید افزایش پیدا کند. با توجه به هجوم شدید بلایای طبیعی و غیرطبیعی، دوره‌های گرمایی و سرمایی‌، انواع الگو‌های آب‌وهوایی و بسیاری از موارد دیگر نیاز است تا مردم از انواع مشکلات زیست‌محیطی که سیارۀ زمین با آن روبه‌رو است، آگاه شوند. گرمایش جهانی، تبدیل به یک واقعیت بی‌قاعده در شرایط کنونی شده است. سیارۀ زمین در حال گرم شدن است و قطعاً انسان‌ها جزئی از این مشکل هستند. بااین‌حال، این موضوع تنها مسئلۀ محیط‌زیست نیست که باید نگران آن بود. مردم در سراسر جهان هرروزه با مشکلات زیست‌محیطی جدید و چالش‌‌برانگیز روبه‌رو می‌شوند. بعضی از این مشکلات کوچک هستند و بر بخشی از اکوسیستم یا بوم‌سازگان تأثیر می‌گذارند، اما برخی دیگر از آن‌ها چشم‌اندازها را تغییر می‌دهند. سیارۀ زمین در آستانۀ بحران‌های شدید زیست‌محیطی قرار دارد. مشکلات جاری زیست‌محیطی، انسان را در برابر بلایای طبیعی که هم‌اکنون و در آینده رخ می‌دهند، آسیب‌پذیر می‌کند. با توجه به مشکلات در حال افزایش زیست‌محیطی در اطراف، بنابراین انسان در وضعیت اضطراری سیاره قرارگرفته است. درصورتی‌که این مشکلات با دقت و جدیت پیگیری نشوند، آنگاه انسان دچار فاجعه و محکوم‌به نابودی خواهد شد.

 


( ۸ )

نظر شما :