جلد دوم کتاب «نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس» رونمایی شد

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۸۱۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۸۷

 

جلد دوم کتاب «نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس» در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از رزمندگان دانشگاه تبریز رونمایی شد.
کتاب «نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دفاع مقدس (جلد 2)» از سوی دکتر محمدعلی پرغو جانباز سرافراز اسلام و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تدوین و گردآوری شده و چاپ اول آن در سال 1401 توسط انتشارات دانشگاه تبریز و با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی و موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در ۴۶۰ صفحه و‌ با قیمت ۹۹ هزار تومان منتشر شده است.
در مقدمه این کتاب آمده‌است:
«دانشگاه تبریز در دفاع مقدس سه نقش مهم را ایفا کرد. نخستین و مهم‌ترین نقش دانشگاه تبریز بسترسازی مادی و معنوی برای حرکت‌های فکری و علمی بود که شاهد آن نقش دانشگاه تبریز در قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تبریز بود که شهیدان محمد تجلی و محمدباقر رنجبر آذرفام در این واقعه و شهیدان محمد غلامی و پرویز میرزایی در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
نقش دوم دانشگاه تبریز تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی بود که فارغ‌التحصیلانی با مبانی اعتقادی قوی و دارای ویژگی‌های والای اسلامی و انسانی به کشور تقدیم کرد که در عرصه‌های مختلف اجرایی و علمی به‌ویژه در طول هر سال دفاع مقدس درخشیدند.
نقش سوم دانشگاه تبریز در طول هشت سال دفاع مقدس این بود که در سه حوزه علمی - تسلیحاتی، نیروی انسانی و کمک‌های مادی از دفاع مقدس پشتیبانی کرد. درحال‌حاضر بیش‌از ۷۰ نفر از اعضای هیات‌ علمی و استادان دانشگاه تبریز و تقریباً ۱۷۵ نفر از کارمندان دانشگاه تبریز از رزمندگان، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس هستند. به‌طورکلی دانشگاه تبریز ۱۵۰ شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌است که ۱۱۰ نفر از آن‌ها در دوران دفاع مقدس شربت شهادت نوشیدند و به‌همین علت دانشگاه تبریز به مشهد الشهدای دانشگاه‌های کشور ملقب شده‌است.
از مجموعه‌ای که با انجام مصاحبه‌های متعدد، آرشیوی ارزشمند از تاریخ شفاهی را به وجود آورده است، تعدادی در مراحل پیاده‌سازی و ویرایش قرار دارند و طبعاً امکان ارائه در جلد اول نبود. لذا جلد دوم این مجموعه با همه دقت‌ها و استفاده از روش‌های متفاوت نسبت‌ به جلد اول آماده‌سازی شد و مابقی مصاحبه ها به ‌مرور زمان در قالب جلدهای سه، چهار و پنج به زیور طبع آراسته خواهند شد.
دکتر محمدعلی پرغو جانباز سرافراز اسلام و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز که تدوین و گردآوری این کتاب را انجام داده است، در آئین رونمایی این کتاب گفت: ما باید دست تک تک رزمندگانی را که در لحظات خطر، خطر کرده و اسلام را نجات دادند، ببوسیم.
وی با بیان اینکه حضور افراد در جبهه علمی دشمنان را مایوس می‌کند، افزود: حراست از انقلاب اسلامی و مستندسازی این تاریخِ زرین قدمی است در راستای انتقال این فرایند ماندگار به نسل‌های بعدی و بیان حقایق دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی و پژوهشگرانی که در این حوزه قلم فرسایی خواهند کرد.


( ۶ )

نظر شما :