به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد:

همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۸۱۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۴۳

همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین  شهریار به میزبانی دانشگاه  تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت  سی و چهارمین  سالروز درگذشت  استاد محمدحسین  شهریار با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه  تبریز، مسئولین  فرهنگی  و علمی استان ، عده  کثیری از شعرا نویسندگان و پژوهشگران برجسته حوزه  شعر و ادبیات کشور و تعدادی شاعر و محقق از کشور آذربایجان در تالار وحدت  دانشگاه تبریز برگزار شد.

در این مراسم عابدین  رضوی خرم استاندار آذربایجان شرقی نام‌گذاری روز وفات استاد شهریار به نام روز ملی شعر و ادب فارسی را به‌عنوان  افتخار و ظرفیت  بزرگ  برای آذربایجان و تبریز توصیف نمود و افزود: شعرا و نویسندگان  استان با استفاده از این  موقعیت به گسترش ارتباطات  فرهنگی و انتقال  مفاهیم  الهی و انقلابی   به‌وسیله زبان  شعر بپردازند و شعر شهریار  می‌تواند در حوزه  جهان اسلام، قفقاز و آناتولی به‌عنوان  نقطه اتصال  فرهنگ و آغازگر تمدن اسلامی مورد اهتمام  قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی  انس با قرآن و حافظ ، نوآوری در شعر و ادب، شخصیت معنوی، راستین و محکم را از صفات  بارز استاد  شهریار برشمرد و افزود:  وجود  چنین  صفات  بارز موجب اطلاق عنوان «حکیم» به استاد شهریار توسط مقام معظم  رهبری (مدظله‌العالی) گردیده است.

قرائت پیام  دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار توسط سید قاسم  ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  آذربایجان شرقی از دیگر بخش‌های این  همایش بود که در آن زبان  فارسی به‌عنوان  عامل  وحدت ملی ایرانیان  و میراث مشترک همه  فارسی‌زبانان  توصیف و بر تقویت و گسترش این  زبان  تمدن‌آفرین  تأکید نموده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر شهریار روشن‌ضمیر را به‌عنوان روایت  دغدغه‌های بشری توصیف کرده است که فارغ از تعلق  زمان و مکان بوده و  تجلی مکاشفات  و دریافت‌های عمیق این  شاعر عارف هست.

در ادامه مراسم دکتر محمد طاهری خسروشاهی دبیر علمی همایش با اشاره  به  برگزاری بیش از هفتاد مراسم  فرهنگی و هنری در حاشیه این همایش در روزهای اخیر افزود: ضرورت دارد  این   نشست‌ها به‌صورت منسجم ،  نظام‌مند و مبتنی بر اصول  نقد ادبی و شناخت شعری آثار استاد شهریار برگزار گردد و در مراکز علمی و دانشگاهی شهریار پژوهی  طی واحدهای درسی مستقل  در مقاطع  مختلف  تحصیلی موردنقد علمی قرار بگیرند.

رونمایی از سه جلد کتاب در حوزه  شعر و ادب ازجمله رونمایی از ترجمه  انگلیسی منظومه  حیدربابا  به  قلم  دکتر بهروز عزبدفتری استاد بازنشسته دانشگاه  تبریز، ارائه مطلب علمی با عنوان  شهریار روایتگر عشق و آیین  توسط دکتر عبدالرضا مدرس زاده استاد  دانشگاه  کاشان، شعرخوانی توسط سه تن از شاعران  برجسته  استان و کشور ، تجلیل  از اساتید  بارز و فعال در حوزه‌های خوشنویسی،مجسمه‌سازی، شعر و هنر از دیگر برنامه‌های این مراسم  باشکوه  بود.

در پایان این برنامه که  به همت  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و مشارکت  بیش از دو دانشگاه و سازمان  فرهنگی و هنری برگزار شد حسام‌الدین  سراج  استاد  برجسته  موسیقی کشور قطعاتی را  به همراه  گروه  بیدل اجرا نمود.

 


( ۴ )

نظر شما :