سایه بلند کاتاروهای ملی‌پوش در المپیاد دانشجویان/مسابقاتی فراتر از رقابت های دانشجویی

۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۷۳۸۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۰۴۸


مسابقات کاراته پانزدهمین المپیاد دانشجویان دختر کشور پس از دو روز رقابت ورزشکاران در اوزان و بخش‌های مختلف در تبریز پایان یافت و پرونده این رقابت‌ها بسته شد.
به گزارش واحد خبر کمیته رسانه المپیاد پانزدهم، کاراته در دو بخش کومیته و کاتا برگزار شد که بی‌شک یکی از جذاب‌ترین بخش های آن رقابت تنگاتنگ کاتاروها به خصوص ملی‌پوش ها در کاتا بود.
در بخش کاتا، چند داور ملی و بین المللی در پشت یک میز، کنار تاتامی نشسته و نمایش کاتاروهای جنگنجو بر روی تاتامی به صورت انفرادی و تیمی را مشاهده کردند و پس از پایان هر نمایش، امتیاز کاتاروها مشخص می‌شد.
یک طلا، یک نقره و دو برنز ارزانی پیشتازان رقابت‌های کاراته می‌شود؛ گفتنی است؛ در این مسابقات، دو رقابت برای کسب دو مدال برنز برگزار می‌شود.
در بخش کاتای انفرادی ملی پوشانی چون سپیده امینی از دانشگاه پیام نور که قرار است در مرداد ماه به مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام شود، ساحل صادقی از شهید باهنر کرمان، حدیثه جمال از تهران و آرزو لونجی از مازندران که عضو تیم ملی هستند، حضور داشتند که امینی توانست در بخش فینال با غلبه بر صادقی به مدال طلا برسد و صادقی نیز با قبول شکست مقابل حریف قدر در جایگاه دوم ایستاد.
حدیثه جمال، دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات آسیایی کاراته نیز که نسبت به رقبا در این مسابقات چندان خوب ظاهر نشده بود و اعتراضاتی هم داشت، در نهایت توانست به مدال برنز برسد. آرزو لونجی دیگر عضو تیم ملی حاضر در این رقابت‌ها نیز همراه جمال، مدال برنز بر گردن آویخت.
در بخش کاتای تیمی، تیم مازندران با حضور آرزو لونجی، محدثه نائیجی و ستاره خاکپور از همان ابتدا پیشتازی خود نسبت به رقبا را به نمایش گذاشتند و آنقدر به زیبایی بازی کردند که گویا کسب مدال طلای این بخش از همان ابتدا مشخص بود و انتظارها هم محقق شد. در این بخش، تیم شهید چمران اهواز در فینال با شکست از مازندران به مقام دوم رسید.
دختران کاتاروی الزهرا(س) و شهید باهنر کرمان نیز هر یک با برتری از رقیب خود توانستند مدال برنز را کسب کنند.
پس از پایان یافتن بخش کاتا، رقابت‌های کومیته نیز به مراحل پایانی خود رسید و جدال بین ورزشکاران برای کسب مدال بیشتر شد اما در نهایت کیمیا فتاح از یزد بود که فائزه چیذری از خوارزمی را که قبلا صدرنشین رنکینگ سورلیگ کاراته و دارنده مقام سوم مسابقات دانشجویان جهان در ژاپن بود، در کومیته ۵۰- کیلوگرم شکست داد و موفق به کسب مدال طلا شد و چیذری در مقام دوم ایستاد.
سیده سما دوگوهر از جهرم و کیمیا اصغری از غیرانتفاعی ادیب مازندران که در لیگ کاراته کشور نیز حضور دارند، با شکست رقبای خود به مدال برنز رسیدند.
در کومیته ۵۵- کیلوگرم نیز نرگس سادات میراحمدی اردکانی از تهران که به اردوی تیم ملی نیز دعوت شده است، زهرا حق پرست از صنعتی امیرکبیر را شکست داد و قهرمان این وزن شد و ریحانه سادات حسینی از اراک و شکیلا شجاعی مزلقانی از مازندران نیز سوم شدند.
نفیسه عبدی از خوارزمی که نام خود را بر سکوی قهرمانی  لیگ وان کاراته کشور ثبت کرده و سیده فاطمه شجاعی از غیرانتفاعی روزبهان ساری که صاحب مقام در این رقابت‌ها شده است، در فینال کومیته ۶۱- کیلوگرم به مصاف هم رفته و در نهایت عبدی به برتری رسید.
 صحرا خدابخشی از کردستان که جزو دعوت شدگان به اردوی تیم ملی کاراته است نیز به همراه زهرا اجاقی از تبریز که یکی از دو مدال آور این دانشگاه در کاراته محسوب می‌شود، به برنز دست یافتند.
در کومیته ۶۸- کیلوگرم که عرصه رقابت تکواندوکاهای بااستعداد جدید بود، حدیثه حسن زاده از فنی و حرفه‌ای در جایگاه نخست ایستاد و زینب دستجردی ترکیان از تهران دوم شد. در این وزن، مریم موسی وند دارانی از بین المللی امام خمینی (ره) قزوین و پریا پرتوافکن از تبریز سوم شدند.
کومیته ۶۸+ کیلوگرم نیز یکی از عرصه‌های رقابت بین تکواندوکاهان جدید و قدر بود که در این وزن، پرنیا ساریخانی از تهران در فینال با  مریم کنشلو از سمنان به رقابت پرداخت و در نهایت به برتری رسید.
  سمیه محمدزاده از ارومیه که در لیگ کاراته وان کشور حضور دارند، به همراه شادی شریعتی از کردستان تنها مدال آور این دانشگاه در دوره قبلی المپیاد به مدال برنز دست یافتند.
گفتنی است؛ قضاوت  داوران بین المللی که آرم فدراسیون جهانی کاراته بر روی آن نقش بسته است و رقابت ملی پوشان کاراته در المپیاد پانزدهم دانشجویان کشور نشانی از سطح بالای این رقابت‌ها بوده که هر ساله بر جذابیت آن نیز می‌افزاید.
  از طرفی رقابت‌های کاراته یکی از زیباترین و شکیل ترین مسابقات ورزشی به شمار می‌رود که با نظم خاص بر جا مانده از اصالت این ورزش برگزار شده و ورزشکاران و داوران این رشته با تاسی از فرهنگ ورزش کاراته که متعلق به کشور ژاپن است، بر روی تاتامی حضور می‌یابند.
جذابیت و اصالتی که در المپیاد پانزدهم نیز قابل مشاهده بود و چشم هواداران این مسابقات را خیره می‌کرد.
نتایج نهایی مسابقات کاراته المپیاد پانزدهم به شرح زیر است:


کاتا انفرادی:
مقام اول  سپیده امینی صومعه کبودین از پیام نور
مقام دوم  ساحل صادقی از شهید باهنر کرمان
مقام سوم  حدیثه جمال از تهران
مقام سوم  آرزو لونجی از مازندران


کاتا تیمی:
مقام اول  مازندران
مقام دوم  شهید چمران اهواز
مقدوم سوم  شهید باهنر کرمان
مقام سوم الزهرا(س)


کومیته ۵۰-:
مقام اول  کیمیا فاتح از یزد
مقام دوم  فائزه چیذری از خوارزمی
مقام سوم  سیده اسما دو گوهر از جهرم
مقام سوم  کیمیا اصغری از غیرانتفاعی ادیب مازندران


کومیته ۵۵-:
مقام اول  نرگس السادات میر احمدی از تهران
مقام دوم  زهرا حق‌پرست از صنعتی امیرکبیر
مقام سوم   ریحانه سادات حسینی از اراک
مقام سوم  شکیلا شجاعی مزلقانی از مازندران


کومیته ۶۱-:
مقام اول  نفیسه عبدی از خوارزمی
مقام دوم سیده فاطمه شجاعی از غیرانتفاعی روزبهان ساری
مقام سوم  صحرا خدابخشی از کردستان
مقام سوم زهرا اجاقی از تبریز


کومیته ۶۸-:
مقام اول:  حدیثه حسن زاده از فنی و حرفه‌ای
مقام دوم:  زینب دستجردی ترکیان از تهران
مقام سوم:  مریم موسی وند دارانی از بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
مقام سوم:  پریا پرتوافکن از تبریز


کومیته ۶۸+:
مقام اول:  پرنیا ساریخانی از تهران
مقام دوم:  مریم کنشلو از سمنان
مقام سوم:   سمیه محمدزاده از ارومیه
مقام سوم:  شادی شریعتی از کردستان

 


( ۱ )

نظر شما :