در نشست تبیین سیاست های راهبردی برای پذیرش دانشجویان بین المللی مطرح شد؛

جذب دانشجوی خارجی یکی از راه های توسعه ارتباطات بین المللی

۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۷۳۵۸ اخبار
تعداد بازدید:۶۴۶
با برگزاری نشستی، سیاست های راهبردی در خصوص پذیرش دانشجویان بین المللی و بررسی چالش های پیش رو با حضور هیات رییسه و روسای دانشکده ها در دانشگاه تبریز تبیین شد.


با برگزاری نشستی، سیاست های راهبردی در خصوص پذیرش دانشجویان بین المللی و بررسی چالش های پیش رو با حضور هیات رییسه و روسای دانشکده ها در دانشگاه تبریز تبیین شد.

 

تعداد دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز باید خیلی بیشتر از آمار فعلی باشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله زاده رییس دانشگاه تبریز در این نشست با تشریح برخی سیاست های کلان این دانشگاه برای جذب دانشجوی خارجی گفت: راهبرد کلان دانشگاه تبریز در راستای اسناد بالادستی و سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامه ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی است. وی سپس به الویت دیپلماسی علمی در برنامه  راهبردی  وزارت عتف و نیز دانشگاه تبریز  پرداخت.
دکترنصراله زاده در ادامه با اشاره به وجود برخی موانع در جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه گفت: در دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های جامع، برتر و بین المللی و با این همه قدمت و ظرفیت، تعداد دانشجوی خارجی باید خیلی بیشتر از این باشد.
رییس دانشگاه تبریز اضافه کرد: حداقل نسبت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های سطح یک و برتر در حدود 20 درصد از تعداد کل دانشجویان است که این تعداد در دانشگاه تبریز  اکنون 5 درصد می باشد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه جذب دانشجوی خارجی در رشته های مختلف اولین قدم برای توسعه دیپلماسی علمی و رسیدن به دانشگاه در حد تراز بین المللی است، تصریح کرد: یکی از راه های خارج شدن از انزوا، توسعه ارتباطات بین المللی و توسعه دیپلماسی علمی با دیگر کشورها است که از جمله یکی از این راهکارها نیز جذب دانشجوی خارجی است.

 

تحصیل بیش از هزار  دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز
دکتر سعید شجاعی، مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز هم در این جلسه با ارایه گزارشی از تعداد، روند و نحوه جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه گفت: با شروع به کار سامانه پذیرش تقاضاهای تحصیل در دانشگاه تبریز از ابتدای تیر ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۹۰۰ فقره تقاضا در رشته های مختلف  دریافت شده که بیشترین متقاضی نیز مربوط به رشته های مهندسی برق و کامپیوتر، علوم طبیعی،مهندسی مکانیک،  حقوق و علوم ریاضی  می باشد.
به گفته وی  در حال حاضر بیش از هزار  دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل می باشد که بیشترین تعداد از آنها از کشور عراق است و تنوع بخشی به ملیت این دانشجویان در دستور کار قرارگرفته است.
شایان ذکر است؛ در این نشست همچنین روسای دانشکده ها با ارایه دیدگاه ها، پیشنهادها و راهکارهای لازم خواستار تکمیل برخی زیرساخت ها و حل برخی مشکلات بر سرراه جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه شدند.

ارائه برنامه های کیفی سازی تحصیل دانشجویان بین المللی، اختصاص خوابگاه مناسب، تقویت زبان فارسی و یا انگلیسی، تقویت ساختار اداره دانشجویان بین المللی، تدوین آیین نامه ویژه تحصیل این دانشجویان، تدوین سیاست های حمایتی برای اعضای هیات علمی و دانشکده های پذیرنده، از جمله موارد مورد بحث در این جلسه بود که مقرر شد ضمن تبیین برنامه‌های دانشگاه توسط روسای محترم دانشکده ها و طرح موضوع در دانشکده ها پیشنهادات جهت تصویب و اجرا در اسرع وقت به هیات رییسه دانشگاه ارائه شود.

 


( ۱ )

نظر شما :