ترجمه کتاب «مقدمه ای بر زیست فناوری کاربرد در علم، فناوری و پزشکی»

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۶۷۸۳ اخبار
تعداد بازدید:۸۱۶

 

کتاب مقدمه ای بر زیست فناوری کاربرد در علم، فناوری و پزشکی تالیف W.T.Godbey ترجمه دکتر معصومه فیروز امندی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و دکتر منیژه ساریخانی  توسط انتشارات دانشگاه تبریزانتشار یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر معصومه فیروز امندی، دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز مترجم این کتاب گفت: کتاب حاضر از جمله کتاب های نادری است که نویسنده در آن، تعلیم و تفهیم مطالب و مفاهیم زیست فناوری را از الفبای زیست شناسی آغاز می کند و تا ثبت اختراع با ملایمت و شیوایی به پیش می برد.

دکتر فیروزامندی برجسته ترین ویژگی کتاب حاضر را داشتن شکل های مختلف و متنوع ذکر کرد و افزود: وجود این شکل ها، درک موضوع را برای خواننده راحت تر و جذاب تر می کند و همچنین با توجه به ارائه بینشی عمیق و شفاف در مورد نحوه علمکرد سلول، می تواند به مثابه منبعی ارزشمند در پیشبرد اهداف پژوهشی پایاننامه های مبتنی بر زیست فناوری و رفع موانع به وجود آمده حین کار، کمک شایان توجهی برای پژوهشگران باشد.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و تخصصی در حوزه های دامپزشکی، پزشکی، فناوری دارویی، کشاورزی، مهندسی ژنتیک، زیست شناسی پژوهش می‌توانند از این کتاب به عنوان منبع آموزشی برجسته استفاده نمایند، گفت: کتاب در ۳۷۹صفحه شامل ۱۹فصل و حاوی مطالب آموزشی، عکس رنگی، جدول، نمودار و پرسش در پایان هر فصل است.

مترجم کتاب در ادامه افزود: هدف اصلی از کاربرد زیست فناوری در حوزه دامپزشکی تولید دام و طیوری است که از نظر ژنتیکی اصلاح شده و عملکرد بهتری را ارائه می دهند، به عنوان مثال افزایش تولید میزان شیر و گوشت دام و یا افزایش مقاومت در برابر بیماری های عفونی.

دکتر فیروز امندی گفت: همچنین بهر ه مندی از زیست فناوری در حوزه دامپزشکی،  متخصصان را قادر می سازد تا با تولید سلول های بنیادی و حیوانات ترنس ژنیک به درمان بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان یا سایر بیماری های ژنتیکی و عفونی امیدوار باشند؛ همچنین با تشخیص پاتوژن های مولد بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی چه در حوزه دامپزشکی و چه پزشکی، بیماری ها را کنترل و به ریشه کنی آنها کمک می کند.

شایان ذکر است؛ ترجمه کتاب بیولوژی سلولی و مولکولی اووژنز، تخمک گذاری و جنین شناسی انسان، چاپ و ارائه بیش از هفتاد مقاله در مجلات معتبر علمی و پژوهشی و کنفرانس های داخلی و خارجی از سوابق علمی دکتر معصومه فیروز امندی دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز است.

یادآور می شود؛ زیست‌فناوری به تمامی اقدامات مرتبط با سیستم های بیولوژیکی یا موجودات زنده که در حوزه های دامپزشکی، پزشکی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع کشاورزی، محیط زیست و غیره با هدف تولید کالا یا ارائه خدمات، اشاره می کند.

 


( ۲ )

نظر شما :