به بهانه روز روابط عمومی/ نویسنده: جواد حقیقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۶۳۸۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۷

 

به جای مقدمه:

می نویسم «روز ارتباطات و روابط عمومی» اما می خوانم« روز تلفیق تعهد، تخصص، علم و هنر». دوباره می نویسم« روابط عمومی یعنی هنر هشتم» و دوباره می خوانم:« هم آوایی عشق، شور، نشاط، تکنولوژی،ایده‌های نو و تفکر خلاق در حوزه ی اداری ».
بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات است. مناسبتی که بر صفحه تقویم و تاریخ شاید تنها یک روز است، اما برای اصحاب این وادی، سمبل و نماد ۳۶۵روز جهاد و تعهد و تخصص است؛ جهادی که آستین بالا می زنی تا در سایه تخصص و بهره گیری از تکنولوژی های رایج زمان، آیینه ای باشی در بازتاب واقع، اخبار و اتفاقات.
گاهی با خود فکر می کنم که چه شغل هایی در دنیا هستند که زمان و مکان نمی شناسند؟ پروانه های خیالم به دشت های مجنون و هویزه و روزهای دفاع مقدس پر می کشد. اما دفاع یک ضرورت است. شاید کمتر شغلی در دنیا باشد که مثل خبر و اداره ای مانند اداره روابط عمومی، باید قلم، قدم و زمانش را وقف خدمت صادقانه بکند. برای همین است که این شغل در دنیا به عنوان سومین شغل سخت دنیا و به قولی دیگر، ششمین شغل پر استرس دنیا نامگذاری شده است.

نگاهی به مقوله روابط عمومی:

زیاد فرقی ندارد که برای روابط عمومی چه تعریف هایی گفته باشند. اینکه روابط عمومی، فرآیند برقراری ارتباطی استراتژیک و سودمند بین شما یا سازمان‌تان با مردم است و یا اینکه پل ارتباطی سازمان برای بازتاب اخبار؛ آنچه مهم است، شناخت نیاز جامعه ای که در دنیای سرعت و اینترنت محور، چونان قطار شتاب گرفته، پیش می تازد و کادر اداری را طلب می کند که بتوانند با تجهیز خویش به علم و نیاز روز، همگام و گاهی سریع تر از جهان، به سمت آینده ی تکنولوژی قدم بردارد.
با گذر از تعاریف و سخنان تکراری، روابط عمومی، اداره ای است که بتواند با تعریف کادر اداری همسو و هدفمند، به پیشبرد سازمان مربوطه در نیل به اهداف سازمانی کمک نموده و با کمترین تنش، بتواند وصول به اهداف سازمانی را محقق گرداند.
مقام معظم رهبری معتقد هستند که:«روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می گذرد. سلامت یک دستگاه به اتصال اجزای آن و هم نوایی و هم سازی آن ها ارتباط دارد. روابط عمومی ها می توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص کننده روش ها و نقص های دستگاه مربوط خود باشند.» بر همین اساس، وظیفه روابط عمومی، ایجاد و حفظ تداوم اطلاع رسانی، ایجاد و حفظ و تداوم پاسخ گویی و ایجاد و حفظ تداوم و تفاهم است.

 


( ۸ )

نظر شما :