گام بلند دانشگاه تبریز برای بهبود وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۰ کد : ۱۶۰۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۶۶

 

یکی از نمونه‌­های موفق ارتباط شکل گرفته میان دانشگاه و بخش خصوصی (کارگزاری­‌ها) را می­‌توان در استان آذربایجان شرقی و با محوریت «دانشگاه تبریز» و کارگزاری «پیشگامان علم و فناوری عصر تدبیر» است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز در ابتدای امر و با همکاری حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و شرکت کارگزار، تفاهم نامه‌ ای میان طرفین امضاء و شرایط تعامل میان آن ‌ها فراهم شد. در گام بعدی با هدف شناسایی ظرفیت‌های استان و دانشگاه توسط کارگزار، مدل ‌هایی میان آن ها برقرار شده است که می‌ توانند سرآغاز تحول و پیشرفت در  همکاری بین دانشگاه‌ها و صنایع منطقه شوند.

 

ایجاد «قطب خدمات اشتغال و توسعه کارآفرینی» در دانشگاه تبریز

حاصل این همکاری، شکل‌گیری و تولد طرح های بسیار موثری ذیل مدیریت امور فناوری است که مورد توجه و حمایت دستگاه­‌های استانی و به خصوص استانداری آذربایجان شرقی قرار گرفته است. یکی از این طرح‌ ها، ایجاد «قطب (هاب) خدمات اشتغال و توسعه کارآفرینی» است که با عضویت چندین اداره کل و انجمن­‌های صنفی در دانشگاه تبریز تشکیل شده است؛ این هاب با ایجاد ارتباط میان دستگاه­های مختلف دولتی و صنایع استان، نقش بسیار موثری را در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در منطقه ایفا خواهد کرد.

برنامه ‌ریزی برای برگزاری ۵۰۰ دوره آموزشی تخصصی برای افزایش مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از برنامه های این هاب منطقه ای است. حل مشکل نیروهای متخصص مورد نیاز صنایع استان به صورت مسئله‌محور و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه از مهمترین اهداف آن است.

 

برگزاری همایش سالانه  صنعت و دانشگاه

از دیگر طرح ‌های در دست اجرای حوزه معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه، برنامه ریزی برای  برگزاری همایش سالانه  صنعت و دانشگاه با محوریت دانشگاه‌ ها و صنایع بزرگ شمال ‌غرب کشور است که این رویداد با گردهم‌آوری بیش از ۳۰۰ نفر از نمایندگان دانشگاه‌ ها، صنایع بزرگ، شرکت های دانش‌بنیان و مدیران دولتی و خصوصی و با هدف هم رسانی و باز تعریف ارتباط صنعت و دانشگاه (اعتماد و آشتی صنعت و دانشگاه) با ارائه نمونه‌­های موفق و تعریف برنامه ‌های کاری فیمابین دانشگاه و صنعت در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. همکاری در ایجاد پارک‌های تخصصی، تجاری‌سازی محصولات دانشگاهی و ... از دیگر طرح‌های در دست اقدام این دانشگاه به همکاری کارگزار است.

به جرأت می‌توان گفت مدلی که در دانشگاه تبریز با همت و حمایت مدیران این دانشگاه شکل گرفته است از نمونه‌های موفق ارتباط صنعت و دانشگاه با محوریت کارگزار بخش خصوصی است که دانشگاه‌­های سایر استان‌­ها نیز می‌توانند از این مدل جهت توسعه ارتباط با صنعت استفاده کنند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد؛ به رسمیت شناختن کارگزار در دانشگاه، رصد فعالیت کارگزارها در دانشگاه و یافتن نمونه‌های موفق مانند دانشگاه تبریز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می‌تواند شتاب توسعه کارگزارها در دانشگاه‌ها و ارتباط با صنعت را بیشتر کند.

 

کلید واژه ها: ارتباط دانشگاه با صنعت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز قطب خدمات اشتغال و توسعه کارآفرینی همایش سالانه صنعت و دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


نظر شما :