برگزاری همایش بین المللی ادبیات عاشورایی در شهر مقدس مشهد

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱ کد : ۱۵۷۰۱ اخبار
تعداد بازدید:۸۱۴

 

برگزاری پنجمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی که به همت موسسه بین‌المللی قفقاز و آناتولی دانشگاه تبریز برگزار می شود، در شهر مقدس مشهد ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، پنجمین همایش بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور و مشارکت پژوهشگران، مداحان و شاعرانی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد و در طول روز های برگزاری این همایش هریک از شرکت کنندگان با ارائه مطالب علمی، فرهنگی در قالب سخنرانی و همچنین مدیحه سرایی در غنای این رخداد بین المللی می کوشند.
سه شنبه شب، هفت نفر از شرکت کنندگان عراقی حاضر در همایش به سخنرانی و مدیحه سرایی پرداخته و همچنین اشاره ای نیز به جنایات افراط گرایان دست پرورده دشمنان اسلام در کشور عراق و به ویژه شمال این کشور در حق شیعیان ترکمان، داشتند.

 شب گذشته نیز هشت نفر از شاعران، مداحان و پژوهشگران شرق کشور ترکیه به تبیین ادبیات عاشورایی در میان شیعیان و علویان این کشور پرداختند .
در این بخش از همایش، شاعران و مداحان اهل ترکیه به سخنرانی در خصوص عشق و علاقه مردم در آناتولی به حضرت امام حسین (ع) پرداخته و ابو مهدی المهندس و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تربیت یافته مکتب عاشورا دانستند که برای نجات شیعیان، مسلمانان و حتی غیر مسلمانان قدم های بزرگی برداشتند و در نهایت نیز توسط خبیث ترین انسانهای روی زمین به شهادت رسیدند .
پژوهشگران اهل ترکیه راه امام حسین(ع) را فراموش نشدنی و مایه عزت جهان اسلام دانستند که باید همه در راستای اعتلای فرهنگ حسینی قدم بردارند.
شاعران حاضر در همایش ضمن قدردانی از مسئولین دانشگاه تبریز و متولیان این همایش در موسسه قفقاز و آناتولی، خواستار ادامه چنین همایش‌هایی در راستای افزایش همدلی و اتحاد  بین مسلمانان در کشور های مختلف شدند.
همچنین در این مراسم حجت الاسلام مجتبی نظری از اساتید دانشگاه و پژوهشگران به نام حوزه و دانشگاه تبریز ضمن تبیین ادبیات عاشورایی و اثرات آن با ارائه مستنداتی از جنایات وحشیانه گروه های تکفیری مانند داعش به عمق فاجعه و رنج های مردم در کشور های عراق و سوریه در طول سالهای گذشته پرداختند و افزودند که هرچند یاداوری این لحظات سخت، ناراحت کننده است اما  این جنایات نباید فراموش شوند و مردم منطقه با عبرت از این حوادث تلخ، راه تکرار این جنایات را برای همیشه ببندند .
در پایان این نشست، خادم اهل بیت و مداح سرشناس تبریزی، حاج مهدی خادم آذریان به مدیحه سرایی و روضه خوانی پرداخت و جمع حاضر را در فضای معنوی و ادبیات عاشورایی فاخر با بیان و لحن خود متاثر نمود که مورد توجه ویژه شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت .
گفتنی است این همایش هر ساله به همت موسسه قفقاز و آناتولی دانشگاه تبریز برگزار می گردد و امسال پنجمین سالی است که این همایش با تدبیر اساتید و کارشناسان این موسسه و بخصوص دکتر فرشبافیان به عنوان مسئول موسسه قفقاز و آناتولی برگزار می گردد.
         

 


نظر شما :