بررسی فرصت ها و موانع تعامل صنعت و دانشگاه در ایران با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۵۲۷۵ اخبار
تعداد بازدید:۹۳۴
دکتر جلال شیری: اگر دانشگاه نداند که صنعت نیازمند چه رخدادهای علمی است؛ اگر دانشگاه نداند که نیازهای تکنولوژیکی و فناورانه صنعت چیست؛ اگر دانشگاه نداند که صنعت چه محصولات مبتنی بر دانش را نیاز دارد؛ قطعاً نمی تواند که تحقیقات، پایننامه ها و رسالاتی که در این دانشگاه تولید می شود را به سمت حل مسائل کشور و صنعت هدایت کند.

در آستانه روز پژوهش، دکتر جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با حضور در دفترپایگاه خبری ساعدنیوز به تشریح فرصت ها و موانع تعامل صنعت و دانشگاه در ایران پرداخت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در این گفت و گو ضمن تبریک هفته پژوهش به فعالان این حوزه گفت: همفزایی دانشگاه ها و مراکز صنعتی و تصمیم سازان و مسئولان در راستای تولید علم نافع می تواند زمینه حمایت حداکثری از نخبگان و سرمایه های فکری و جوانان را فراهم سازد و به این طریق، سرمایه های ارزشمند انسانی و نخبه در خدمت مصالحه عالیه کشور قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه اگر ما نتوانیم علم را در خدمت تولید محصول یا حل یکی از معضلات و مشکلات جامعه قرار دهیم، این علم یک علم کتابخانه ای خواهد بود، اضافه کرد: اگر دانشگاه نداند که صنعت نیازمند چه رخدادهای علمی است؛ اگر دانشگاه نداند که نیازهای تکنولوژیکی و فناورانه صنعت چیست؛ اگر دانشگاه نداند که صنعت چه محصولات مبتنی بر دانش را نیاز دارد؛ قطعاً نمی تواند که تحقیقات، پایننامه ها و رسالاتی که در این دانشگاه تولید می شود را به سمت حل مسائل کشور و صنعت هدایت کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه یکی از مؤلفه های حمایت از تولید، پشتیبانی از تولید، مانع زدایی از تولید، و رونق تولید که حضرت آقا به عنوان شعار سال برای توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور مطرح کرده اند، بحث پشتیبانی علمی و تکنولوژیکی از تولیدکننده و صنعتگر است، یادآور شد: صنعت باید به دانشگاه ها به عنوان مراکز نخبگانی کشور اعتماد کند؛ مسائل و مشکلات خودش را باید در اختیار دانشگاه قرار بدهد. این مشکلات باید احصاء شود؛ کمیته های مشترک صنعت و دانشگاه باید تشکیل شود.
به گفته وی بخشی از تأکیدات معظم له درباره تولید علم نافع به همین مسأله حمایت از نخبگان و جذب حداکثری نخبگان بازمی گردد. بنابراین، همفزایی دانشگاه ها و مراکز صنعتی و تصمیم سازان و مسئولان در راستای تولید علم نافع می تواند زمینه حمایت حداکثری از نخبگان و سرمایه های فکری و جوانان – برادران و خواهران عزیز نخبه – را فراهم سازد و به این طریق، سرمایه های ارزشمند انسانی و نخبه در خدمت مصالحه عالیه کشور قرار می گیرند. برونداد این همفزایی و استفاده حداکثری از نخبگان نیز چیزی نیست جز حل مسائل و مشکلات جامعه و پیشرفت، عزت و آبادانی هر چه بیشتر کشور عزیزمان ایران.
وی اضافه کرد: در ایام پاندمی کووید 19، یکی از مراکزی که واقعاً در تولید محلولهای ضدعفونی کننده، دستگاه مهپاش و ماسک پیشگام بود و محصولات فرآوانی را روانه بازار کل کشور کرد، مراکز رشد مستقر در دانشگاه تبریز بود. فعالیت های زیادی انجام شده است و ما قصد داریم که در امتداد همین فعالیت ها با استفاده از اعتبارات معاونت علمی ریاست جمهوری مراکز را توسعه دهیم. پتانسیل موجود را می خواهیم در برنامه میان مدت، فعلیت ببخشیم و گام عملی در راستای تحقق "تولید علم نافع" برداریم.
وی یادآور شد: یکی از مؤلفه های حمایت از تولید، پشتیبانی از تولید، مانع زدایی از تولید، و رونق تولید که حضرت آقا به عنوان شعار سال برای توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور مطرح کرده اند، بحث پشتیبانی علمی و تکنولوژیکی از تولیدکننده و صنعتگر است.
دکتر شیری با بیان اینکه هدف اصلی مان ارتقای مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز از طریق ادغام برخی مدیریت ها است، گفت: عده ای مواضع مشکوکی نسبت به نخبگان دارند؛ چه در دانشگاه ها و چه در دستگاه ها! این مواضع مشکوک باید شفاف سازی شود و نهاد دومی که میتواند در کنار پژوهشکده ها درآمدزا باشد؛ حل مسأله کند؛ و در میدان عمل کارایی واقعی داشته باشد، نهاد مهمی به نام اندیشکده است. اندیشکده واقعاً مورد غفلت قرار گرفته است.
لازم به ذکر است، مطالب کامل این گفت و گو به آدرس: https://saednews.com/fa/post/frst-ha-v-moane-teaml-snet-v-daneshgae-dar-iran
قابل مشاهده است.


( ۲ )

نظر شما :