آغاز فعالیت کارآفرینی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر و افتتاح مرکز کشت بافت گیاهی و تکثیر نهال

۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۹ کد : ۱۵۲۴۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۴۰

آغاز فعالیت کارآفرینی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر و مرکز کشت بافت گیاهی و تکثیر نهال گونه های کمیاب و دارویی باغی و جنگلی با حضور جمعی از مسئولان شهرستان، مدیریت امور فناوری و مدیران صندوق کارآفرینی امید استان و شمال غرب کشور افتتاح و به بهره‌ برداری رسید.
این مراسم با حضور جمعی از مسئولان شهر و استان از جمله امام جمعه شهرستان و فرمانداری شهرستان اهر ، مدیر عامل صندوق کارآفرینی شمال غرب کشور و مدیر عامل صندوق کارآفرینی استان ، مدیر فن آوری دانشگاه و ... برگزار شد.
دکتر ذبیح اله نعمتی، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر، در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم، گزارشی از حمایت ها و پشتیبانی های دانشکده و راه اندازی و شروع به کار این مرکز توسط جمعی از دانشجویان دانشکده ارائه نمود.
وی به اهمیت کارآفرینی و اشتغال زایی با توجه به نیاز جوانان و دانشجویان فارغ التحصیل به ویژه در حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور و شمال غرب نه تنها نقش مهمی در تولید علم دارد بلکه با گام گذاشتن در ردیف دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین در حل مسائل جامعه و تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین هم نقش آفرینی می کند.
وی افزود: یکی از مهم ترین رسالت های دانشگاه، تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و کارآفرین است بنابراین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر در راستای این رسالت خود ضمن آموزش و مهارت اموزی و کارافرینی، دانشجویان و فارغ التحصیلان را به فرصت های کارآفرینی در راستای حل مشکلات و معضلات جامعه ترغیب و حمایت کرده است. آموزش کارآفرینی و استفاده از فرصت های آن از نیازهای ضروری جامعه است و این امر می تواند سبب توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای رو به رشد شود.
به گفته وی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر در انجام این رسالت طبق سیاست های کلی دانشگاه  علاوه بر فراهم کردن محیط آموزش و پژوهش و بستر سازی برای کار عملی دانشجویان دوره های متعدد کارآفرینی کارگاه های آموزشی برگزار کرده است و ضمن شناسایی دانشجویان مستعد با معرفی گروه های دانشجویی نخبه و جلب حمایت نهادهای حمایت کننده مالی بیرونی این مهم را انجام داده است.
حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده امام جمعه شهرستان اهر هم در این آیین از تلاشها و حمایت های دانشگاه و دانشکده جهت راه اندازی این مرکز تشکر کرد و گفت: این روند می تواند موجبات روحیه افزایی و تشویق جوانان باشد و به عنوان الگویی برای سایر دانشجویان و جوانان باشد.
فرماندار شهرستان اهر نیز در این مراسم  با اشاره به اهمیت این طرح گفت: این طرح به عنوان یکی از طرح های موفق در منطقه ارسباران است که می تواند به نیازهای نوین باغداران و نهالستان ها پاسخ دهد و جوانان را به کارآفرینی و به کارگیری علم در اشتغال زایی تشویق نماید.
مهندس اخوندزاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی شمال غرب کشور، هم در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت طرح، قول مساعد برای حمایت از طرح های مشابه داد و کارافرینی و اشتغال زایی را به عنوان تکالیف اصلی این صندوق اشاره کرد.
لازم به ذکر است؛ بازدید حاج احمد محرم زاده نماینده مردم شهرستان اهر در مجلس شورای اسلامی و سرهنگ کریم پور رییس بسیج علمی شهرستان اهر از دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر و مرکز تکثیر کشت بافت نهال از دیگر برنامه های جنبی این مراسم بود.
یادآور می شود: مرکز کشت بافت گیاهی با توجه به نیاز منطقه و کشور به تولید نهالهای دانش بنیان، تعدادی از دانشجویان دانشکده تحت عنوان یاشیل بهار ارسباران با تکیه بر دانش اساتید مجرب و همت دانشجویان مستعد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر-دانشگاه تبریز اقدام به تولید نهال های مثمر و غیر مثمر شامل پایه های  GN15و GF677 برای هلو شلیل ,بادام و UCB1 برای پسته همچنین نهال سماق , گردو چندلر,گل زینتی فیکوس شرابی, گل محمدی خاردار و بدون خار و زغال اخته,انواع پایه های سیب زالزالک و ... کرده است که گام مهمی در توسعه صنعت نهال استان می باشد. نهال های تولید شده از طریق کشت بافت در برابر بیماری ها و همچنین کم آبی یا شوری مقاومت بالایی نسبت به نهال های تولید شده از بذر یا قلمه دارند. پایه های رویشی تولیدی GN15 و GF677 علاوه بر مقاومت بالا در برابر بیماری، عملکرد بالایی دارند و در زمین های آهکی نیز عملکرد قابل توجهی دارند.

در ابتدا تکثیر بوته های میوه ریز مثل بلوبری، هانی بری، ردکارانت، گوجی بری و غیره در دستور کار قرار گرفت. در ادامه کار اقدام به بهینه سازی و به دست آوردن پروتکل های تولید پایه های رویشی مثل GN15 و GF677 شد. لازم به ذکر است که پروتکل ها توسط خود دانشجویان و با راهنمایی اساتید گروه باغبانی برای اولین بار بهینه سازی شدند. در اثر تلاش های مستمر و حمایت های ویژه رییس دانشکده در طول سه سال تیم پژوهشی دانشجویان دانشکده توانستند موفق به تولید پایه های گیاهان مختلف مانند پسته,گردوی چندلر، سماق،گل محمدی و زالزالک و سماق شود که موفقیت در ثبت پروتکل های بهینه برای تکثیر برخی از گونه های یاد شده از دست آوردهای علمی بسیار مهم تلاش های مستمر سه ساله بوده است. در گام بعدی پیشرفت در این حوزه اقدام به ثبت شرکت با عنوان شرکت زیست فناور یاشیل بهار ارسباران (زیبا)  و تاسیس مرکز کشت بافت گیاهی این شرکت بوده است.
این مهم با همت دانشجویان، راهنمایی های اساتید، حمایت های رئیس دانشکده اقای دکتر نعمتی، عضو کمیته کارافرینی دانشگاه  اقای دکتر قنبری، مدیریت امور فناوری دانشگاه و همکاری صندوق کارآفرینی امید و اعطای وام میسر گردید. لازم به ذکر است که هم اکنون در مرکز کشت بافت شرکت زیست فناور یاشیل بهار ارسباران تعداد بیش از 12 نفر دانشجو یا فارغ التحصیل دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر مشغول به کار هستند که ظرفیت نهایی این مرکز 5 میلیون نهال در سال است که برای این میزان تولید نیاز به 25 نفر نیروی کار می باشد.


( ۲ )

نظر شما :