بیست و نهمین جلسه هیئت اندیشه ورز آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۵۲۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۳

بیست و نهمین جلسه هیات اندیشه ورزان استان آذربایجان شرقی با محوریت بررسی مناطق حاشیه نشین تبریز و با حضور اعضای این هیات در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر بدرشکوهی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این جلسه، رسالت هیات اندیشه ورزاستان را، بررسی آسیب های اجتماعی مبتلابه استان و ارائه راه حل ها و راهکارهای علمی و عملی برای مداخله و مواجهه ی منطقی عنوان کرد و ایده پردازی و نظریه پردازی در حوزه مسائل اجتماعی و ایجاد ارتباط منطقی در بین جامعه فکری و دستگاه‌های اجرایی را از وظایف این هیات برشمرد.

همچنین دکتر اصغر ایزدی جیران، استادیار مردم­شناسی دانشگاه تبریز به ارائه گزارش عملی با موضوع «­پژوهشی مردم شناختی در یکی از محله های حاشیه نشین تبریز» پرداخت.

این استادیار دانشگاه تبریز که از سال 1395 تا 1399 پیوسته پژوهش­های میدانی در محله های حاشیه نشین تبریز انجام داده است، با تمرکز بر بسترهای موثر بر تهدید سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی مردمان حاشیه نشین تبریز،  یافته های توصیفی و تحلیلی خود را در خصوص کالبد فیزیکی تپه مانند محله، خانه های نم گرفته، اقتصاد مبتنی بر جمع آوری زباله، اجتماع طایفه محور  و تضادهای فرهنگی سنتی روستایی و فرهنگ مدرن شهری ارایه داد.

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر ایزدی جیران، مریضی های جسمانی و پریشانی های روانی متعددی که در این محله ها مشاهده کرده بود را توضیح داد.

وی همچنین از سازمان ها و نهادهای دولتی حاضر در جلسه خواست ضمن توجه اساسی به مسائل و مشکلات این محله ها و کاستن از رنج شان، در اجرای برنامه های خود، ویژگی های خاص فرهنگی و اجتماعی آن ها را در نظر بگیرند. ضمن آنکه دکتر ایزدی، بینش های عمیق، پیچیده و محلی برآمده از تحقیقات مردم شناختی را در برخورد و فهم درست محله های حاشیه نشین موثر دانست.

بر اساس همین گزارش،  دکتر نرگس ریاضی،  معاون مدیرکل پایش و رصد اجتماعی وزارت کشور نیز، در این نشست، ضمن تقدیر از برگزاری منظم و علمی  نشست های اندیشه ور ز استان،  کامل و جامع بودن و پیگیری های باجدیت بیشتر را از ویژگی های این نشست ها عنوان کرد.

همین گزارش حاکی است: در این جلسه برخی اساتید و اعضای شرکت کننده به ارایه دیدگاه ها و نکته نظرات خود  در خصوص حاشیه نشینی، آثار و پیامدها پرداختند.

یادآور می شود: جلسه هیئت اندیشه ورز استان آذربایجان شرقی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز و با مشارکت استانداری استان آذربایجان شرقی برگزار می شود.


( ۴ )

نظر شما :