تدوین ویژه‌‌نامه «اندیشه» در دانشگاه تبریز

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۳ کد : ۱۴۷۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۶

 

ویژه نامه اندیشه، با موضوع آسیب‌‌های اجتماعی، توسط مدیریت امور اجتماعی دانشگاه تبریز تدوین یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر اصغر ایزدی جیران با اشاره به این که یکی از اهداف مدیریت امور اجتماعی دانشگاه تبریز، در راستای تحقق نسل جدید دانشگاه‌‌ها یعنی دانشگاه‌‌های جامعه‌‌محور، اتخاذ رویکرد علمی در رویارویی با مسائل اجتماعی دانشگاه و جامعه است، گفت: بدین منظور، این مدیریت، یک ویژه‌‌نامه در خصوص آسیب‌‌های اجتماعی استان و یک کتاب در مورد جنبه‌‌های اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی کرونا منتشر کرده است.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز افزود: این مدیریت طی پنج سال گذشته، به عنوان دبیرخانه جلسات هیات اندیشه‌‌ورز استان آذربایجان شرقی، در کنار تشکیل جلسات و دعوت از اساتید و محققان مختلف جهت بحث در خصوص آسیب‌‌های اجتماعی استان، مستندسازی محتوای جلسات را یکی از مهم‌‌ترین اقدام‌‌ها می‌‌دانست. از این‌‌رو، در پایان پنج سال فعالیت دبیرخانه، «ویژه نامه اندیشه: چکیده مباحث نشست‌‌های هیات اندیشه‌‌ورز استان آذربایجان شرقی، 1400-1395» تدوین شد.

وی اضافه کرد: ویژه‌‌نامه اندیشه، شامل پنج بخش با موضوعات فضای مجازی، خشونت، نشاط اجتماعی، کودک‌‌همسری و کرونا است و هر کدام از بخش‌‌ها در برگیرنده چند ارایه علمی و تحلیل‌‌ها و راهکاری اعضاست. در بخش اول، آسیب‌‌های فضای مجازی و شبکه‌‌های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن‌‌ها بررسی شده‌‌اند. در بخش دوم، موضوع خشونت به بحث کشیده شده و مسائلی چون خشونت خانگی، تحقیرشدگی، و آثار تکریم و تحقیر در تربیت واکاوی شده‌‌اند. بخش سوم در بر گیرنده‌‌ی موضوع نشاط اجتماعی است و ارایه‌‌دهندگان و اعضا در خصوص راهکارهای ارتقای نشاط اجتماعی با رویکرد اوقات فراغت، دیدگاه روانشناختی به نشاط اجتماعی، و نشاط اجتماعی در جهان بحث کرده‌‌اند. بخش چهارم ویژه‌‌نامه به موضوع کودک‌‌همسری اختصاص دارد که در آن یک گزارش توصیفی و اجمالی از وضعیت کودک‌‌همسری در استان و مطالعه‌‌ای در مورد علل زمینه‌‌ساز و تمایل به کودک‌‌همسری آمده است. بخش پنجم و آخر ویژه‌‌نامه مربوط است به موضوع کرونا. در این بخش، ارایه‌‌دهندگان و اعضا در مورد جنبه‌‌های اجتماعی و فرهنگی کرونا، استرس، اضطراب، و کرونا، رسانه و کرونا، و فلسفه و کرونا با رویکرد کاربردی صحبت کرده‌‌اند.

دکتر ایزدی جیران در خصوص گروه مخاطبان گفت: ویژه‌‌نامه «اندیشه» می‌‌تواند برای دو گروه از مخاطبان قابل استفاده باشد. گروه اول، محققین و پژوهشگران حوزه مسائل و آسیب‌‌شناسی اجتماعی و فرهنگی‌‌اند. مطالب ارایه‌‌شده و مفصل این کتاب می‌‌تواند مورد بررسی و نقد موشکافانه آن‌‌ها قرار گیرد. گروه دوم، مسئولین ادارات، دستگاه‌‌ها، و نهادهای مختلف با زمینه کاری مرتبط با آسیب‌‌های اجتماعی‌‌اند. آن‌‌ها می‌‌توانند برنامه‌‌های عملیاتی و راهکارهای کاربردی از موضوعات مطرح‌‌شده در ویژه‌‌نامه استخراج نمایند.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز یادآور شد: پیشتر هم مدیریت امور اجتماعی با همکاری قطب علمی جامعه‌‌شناسی سلامت از ماه‌‌های آغازین شیوع ویروس کرونا، با دعوت از اساتید علوم اجتماعی و علوم روانشناختی، اقدام به انتشار کتاب «کرونا: بینش‌‌های اجتماعی، فرهنگی، و روانشناختی» کرده بود. این کتاب که شامل 13 مقاله از اساتید و محققان دانشگاه تبریز است و به موضوعات مختلف و مهم مرتبط با این بیماری پرداخته است.

وی در خصوص بخش های مختلف این کتاب گفت: در بخش اول کتاب، ذیل عنوان بینش‌‌های اجتماعی و فرهنگی، مقالاتی در خصوص تأثیر احتمالی کرونا بر ارزش‌‌های فردی و جمعی، فرایند پزشکی شدن، درس‌‌های بحران کرونا برای آموزش عالی، تعامل جمعیت و کرونا، تاب‌‌آوری اجتماعی در دوران کرونایی، مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی در مدیریت کرونا، زندگی یک اجتماع عشایری در دوران کرونا، فضای مجازی و کرونا، و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بیماری کرونا در بین جوانان تبریز به نگارش درآمده‌‌اند. همچنین بخش دوم کتاب شامل بینش‌‌های روانشناختی است که در آن، مقالاتی در مورد رویکرد تربیتی به کرونا، اختلالات روانشناختی بیماری کرونا، ابعاد روانشناختی ویروس کرونا، و سوگ نوشته شده‌‌اند.

 


( ۱ )

نظر شما :