امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه تبریز با سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس برای ایجاد کارخانه نوآوری

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۴۶۷۹ اخبار
تعداد بازدید:۹۳۰


دانشگاه تبریز و سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس، در راستای بهره گیری بهینه از توان علمی و ظرفیت منابع دو طرف، تفاهم نامه همکاری مشترک برای ایجاد کارخانه نوآوری امضاء کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این تفاهم نامه همکاری مشترک در خصوص ایجاد کارخانه نوآوری دانشگاه تبریز در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در 6 ماده به امضای دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز و محسن نریمان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس رسید.
دکتر میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز، در ابتدای این جلسه با معرفی اجمالی برخی ظرفیت های این دانشگاه گفت: دانشگاه تبریز با توجه به ظرفیت هایی که در بخش های مختلف و در این میان حوزه تولید علم و فناوری، پژوهش، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخص دارد، از جمله یکی از دانشگاه های برتر و جامع کشورمان به حساب می آید و در این میان به لحاظ رتبه های معتبر بین المللی، در میان دانشگاه های برتر و تاثیرگذار منطقه و جهان قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم توسعه همکاری مشترک و ایجاد منطقه نوآوری در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس گفت: امروزه با ایجاد مناطق نوآوری و زیست بوم های فناوری در مناطق مستعد و پشتیبانی همدیگر و کار جهادی و با توجه به نیاز روز جامعه و صنعت می توان گام های موثری برای شکوفایی و توسعه پایدار کشورمان برداشت.
  رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: با ایجاد این مرکز نوآوری و اسقرار شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و با حمایت و فراهم نمودن بسترهای لازم می توان کمک بزرگی برای حل مشکلات جامعه و صنایع برداشت.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهداف امضای این تفاهم همکاری مشترک گفت: ایجاد بستر برای استقرار و فعالیت  شرکت های دانش بنیان بین المللی، تقویت جایگاه منطقه ارس به عنوان اولین منطقه دارای کارخانه نوآوری، حمایت از تولید محصولات با تکنولوژی و ارز آوری بالا، صادرات محصولات با تکنولوژی بالا، استقرار واحدهای تولیدی شرکت های مسقر در مراکز رشد و نوآوری استان، ایجاد نمایشگاه دائمی از محصولات تولیدی، تقویت جایگاه پردیس ارس، حرکت به سمت ایجاد ناحیه بزرگ نوآوری در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس، استقرار دفاتر تحقیق و توسعه گروه های بزرگ صنعتی داخلی و خارجی  و برگزاری رویدادهای تخصصی بین المللی از جمله اهداف امضای این تفاهم نامه همکاری مشترک است.
محسن نریمان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این جلسه ضمن ابراز حرسندی از همکاری مشترک با دانشگاه تبریز گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه های مهم و تاثیرگذار است که در سطح منطقه و جهان مطرح بوده و از این رو افتخار هر دستگاه و سازمانی است که با چنین دانشگاهی همکاری داشته باشد.
وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت هایى که در دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه کهن و تاثیرگذار وجود دارد و پتانسیل های صنعتی و تجاری متعددی که در منطقه آزاد ارس است، این تفاهم همکاری مشترک می تواند افق جدیدی را در توسعه و رشد اقتصادی، تجاری و علمی منطقه، کشور و استان فراهم نماید.
 مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس اضافه کرد: این سازمان با پشتیبانی و فراهم کردن بسترهای لازم به منظور هم افزایی ظرفیت های مشترک در تمامی سطوح،  از هر نوع فعالیت این دانشگاه در حوزه های مختلف و در این میان تولید علم و فناوری در منطقه آزاد ارس حمایت خواهد کرد.
  دکتر اصغر عسگری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز هم در این جلسه با اشاره به توانمندیهای دانشگاه تبریز در عرصه های مختلف گفت: ایجاد کارخانه نوآوری از سوی دانشگاه تبریز در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس فرصت خوبی برای هوشمند سازی و صنعتی سازی این منطقه خواهد بود.
به گفته وی با ایجاد این کارخانه و استقرار شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد، استارتاپ ها، شرکت های خطر پذیر، شرکت های نوآور، باشگاه های سرمایه گذار و ... جهش عظیمی در توسعه صنایع و تحول بزرگی در نوآوری صنعت صورت خواهد گرفت.
وی یادآور شد: امروزه کشورها و در این میان کشورمان برای توسعه همه جانبه و پایدار خود به اقتصاد دانش بنیان نیاز دارند، بنابراین وجود مراکز پیشرفته علمی، نیروهای متخصص و تجهیزات برای رشد زیرساخت های صنعتی ضروری است. 
دکتر سید صمد حسینی، رئیس پردیس های دانشگاه تبریز، نیز در این جلسه با ارایه گزارشی، به تشریح روند توسعه همکاری‌های مشترک دانشگاه تبریز با سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در بخش های مختلف از جمله نحوه ایجاد کارخانه نوآوری پرداخت.

لازم به ذکر است؛ دانشگاه تبریز، با پشتوانه بیش از 70 سال سابقه موثر در زمینه آموزش و پژوهش و در راستای پاسخ به تقاضای روزافزون داوطلبان تحصیلات عالی در داخل و خارج از کشور و با توجه به برنامه های راهبردی بلندمدت علمی، آموزشی و پژوهشی خود، پردیس بین المللی ارس را راه اندازی نموده است. این پردیس در واقع واحدی از مجموعه دانشگاه تبریز است که در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس(جلفا) که جاذبه های توریستی و تجاری فراوانی را نیز دارا می باشد، به منظور توسعه فعالیت های آموزشی، پژوهشی دانشگاه در سطح ملی و بین المللی در این منطقه تاسیس و در ابتدا از مهر 1388 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با پذیرش دانشجو در بیش از صد رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی  فعالیت های علمی خود را گسترش داده است و همچنین با ایجاد و راه اندازی پردیس خودگردان تبریز در سال 92 و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، فعالیتهای علمی خود را ارتقاء داده است.
لازم به ذکر است، منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

 


( ۱ )

نظر شما :