دانشگاه تبریز؛ همچنان در جمع برترین دانشگاه های دنیا

۰۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۰ کد : ۱۴۲۲۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۰۹۸

 

دانشگاه تبریز بر اساس شاخص های نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۱ همچنان در جمع برترین دانشگاه های دنیاست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۱ میلادی را منتشر کرد و ایران با ۳۶ دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشورهای اسلامی رتبه نخست را کسب کرد که دانشگاه تبریز از جمله یکی از دانشگاه های برتر این دوره بوده است.

در این رتبه بندی، دانشگاه تبریز در معیار مرجعیت علمی جایگاه 486 جهان و رتبه 11 را در بین دانشگاه های ایران بدست آورده است.

دانشگاه تبریز در معیار دیپلماسی علمی و در معیار دسترسی آزاد هم رتبه 615 جهان و رتبه 11 را در بین دانشگاه های ایران کسب کرده است.

در معیار تنوع جنسیتی هم این دانشگاه باز هم در بین دانشگاه های ایران رتبه 15 و در بین دانشگاه های دنیا جایگاه 630  را کسب کرده است.

برپایه همین گزارش، لایدن یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را  بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. در سال ۲۰۲۱، دانشگاه های دنیا در ۲۰ شاخص در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در لایدن مورد رتبه بندی قرار گرفتند. این ارزیابی ها از تولیدات علمی دانشگاه ها در سال های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۹ از پایگاه اطلاعاتی علم ،Web of Science  استفاده کرده است.

همین گزارش حاکی است؛ دانشگاه تبریز در حال حاضر با داشتن بیش از 20 دانشکده، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از 20 هزار  نفر دانشجو و نیز به جهت همجواری با دانشگاه های بزرگ کشورهای منطقه، به عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال غرب کشور، عهده دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه های بین المللی است.

 


( ۱ )

نظر شما :