امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه تبریز و شرکت پیشگامان علم و فناوری های عصر تدبیر

۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۴۲۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۷۱۶


دانشگاه تبریز و شرکت پیشگامان علم و فناوریهای عصر تدبیر در راستای  بهره گیری از ظرفیت های بالقوه و بالفعل طرفین تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر ابراهیم بابائی مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز با اعلام این خبر با بیان اینکه در دهه های اخیر دانشگاه های نسل سوم از طریق همکاری دانشگاه و صنعت تأثیر به سزایی در رشد شاخص‌های تبدیل دانش به ثروت و توسعه اقتصادی در دنیا داشته اند، گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2020، کشور ایران در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه، در رتبه ۱۱۷ جهان قراردارد. بنابراین علی‌رغم روند رو به رشد شاخص‌های مربوط به تولید علم و سرمایه‌های انسانی در ایران، کشورمان نتوانسته از دانش موجود برای بهبود شرایط اقتصادی استفاده نماید. با این وجود بسیاری از کشورهای دنیا با شاخص نیروی انسانی پایین تر، رتبه های تک رقمی در شاخص همکاری دانشگاه با صنعت داشته و  نقشی اساسی در توسعه اقتصادی کشورشان دارند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دانشگاه های کشور نیز در حال تحقق اهداف دانشگاه های نسل سوم دنیا می باشند، به دنبال پاسخ این سوال  می باشند که دانشگاه های نسل سوم تراز اول دنیا برای تحصیل این اهداف و تبدیل دانش موجود در دانشگاه‌ها به ثروت و توسعه اقتصادی چه تجربه‌ای را از سر گذرانده است؟ پاسخ به این سوال می تواند راهکارهایی را برای حل چالش ارتباط صنعت و دانشگاه ارائه نماید. بر این اساس اخیراً دانشگاه های تراز اول کشور بر یافتن پاسخ این سوال تمرکز داشته اند.
به گفته وی یکی از تجربیات موفق دانشگاه های نسل سوم در جهان که نقش مهمی در تبدیل دانش موجود در دانشگاه‌ها به ثروت و توسعه اقتصادی داشته اند، استفاده از شرکت‌های واسط یا کارگزارهای علم و فناوری است. این شرکت‌های واسط، با حضور در عرصه صنعت به شناسایی تقاضاهای آن‌ها پرداخته و با توجه به شناختی که از توانمندی نیروی متخصص و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه ها دارند، تقاضاها برای عقد قرارداد با صنعت را به دانشگاه ها عرضه می‌کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه های تراز اول کشور به دنبال بومی‌سازی تجربیات موفق جهان در ارتباط صنعت و دانشگاه بوده و درسال گذشته اتفاقات خوبی  در دانشگاه های تهران، امیرکبیر، شریف و کرمانشاه و غیره در راستای عقد تفاهم‌نامه همکاری با یک شرکت خصوصی به عنوان کارگزار علم و فناوری صورت گرفته و نتایج قابل قبولی نیز در بر داشته است، افزود: در همین راستا نیز دانشگاه تبریز در جهت افزایش درآمد اختصاصی، افزایش جذب طرح های کلان کشور، تسهیل و تسریع روند ارائه پروپوزال و عقد قرارداد و بستر سازی در جهت تجاری سازی ایده های نو که همه این اهداف لازمه ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی می باشد، اقدام به عقد تفاهم نامه با یکی از شرکت های پیشرو در این زمینه با نام شرکت پیشگامان علم و فناوریهای عصر تدبیر نمود.
به گفته وی در این راستا امید است این تجربه به توسعه کمی و کیفی فعالیت کارگزاران علمی و حل مشکلات اساتید دانشگاه تبریز در جذب طرح های تحقیقاتی و ارتباط هرچه بیشتر آنها با صنعت منجر شود.


( ۱ )

نظر شما :