سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی ایران و ترکیه به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۴۰۹۲ اخبار
تعداد بازدید:۷۱۷


 سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی، بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، امروز به صورت مجازی  به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر حسین سالارآملی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن توانمندی‌های بسیار و پیشرفت‌های چشمگیر سالیان اخیر در حوزه‌های علمی و فناورانه برای تعمیق همکاری‌های علمی و گسترش آن با کشورهای مسلمان و برادر اهمیت بسزایی قائل است.
وی، با اشاره به سیاست فعال بین‌المللی‌سازی وزارت علوم و تعدد ارتباطات دانشگاهی و فناورانه اعلام کرد: همکاری با کشور ترکیه به دلیل قرابت‌های دینی و فرهنگی بسیار برای ما اهمیت دارد. 
دکتر سالار آملی افزود: در دوران پاندمی، محققان کشورمان اقدامات ارزشمندی در تولید لوازم پزشکی مورد نیاز داشتند.
 رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناور تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۴۶۰ طرح تحقیقاتی توسط محققان ایرانی با کشورهای مختلف جهان در حال انجام است.
وی با اشاره به سیاست فعال بین‌المللی‌سازی وزارت علوم و تعدد ارتباطات دانشگاهی و فناورانه اعلام کرد: اجرای دو فراخوان طرح‌های تحقیقاتی با کشور ترکیه و استقبال محققان دو کشور نشان داد زمینه همکاری بسیار مساعد هست و در آینده باید در فراخوان‌های بعدی زمینه‌های تحقیقاتی گسترده‌تری فراهم شود‌.
دکتر سالارآملی خاطرنشان کرد: هم اینک رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی‌های جهانی بسیار قابل توجه است و تعداد آنها در رتبه‌های برتر نشان از عزم جدی آنها در حضور در عرصه‌های جهانی است.
پروفسور ماندال رئیس سازمان علم و فناوری ترکیه(توبیتاک)، نیز در این نشست اظهار داشت: توبیتاک گستره وسیعی از همکاری‌های فناورانه و علمی را در کشور ترکیه رهبری می‌کند و هم اکنون مرجع اصلی اجرا و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی بین‌المللی با بیش از ۶۴ کشور دنیاست.
وی با بیان اینکه هم اکنون ایران به دلیل فعالیت‌های پژوهشی درخشان توسط محققان و دانشگاه‌های خود، برای ما از اهمیت زیادی برخورداراست، عنوان کرد: باید از ظرفیت‌های فراوان موجود که توسط دوفراخوان موفق ما اثبات شد بهره‌برداری حداکثری کرد.
رئیس سازمان علم و فناوری ترکیه خاطرنشان کرد: توبیتاک اکوسیستم عظیم فناوری با شرکت بیش از ۲۰۰ دانشگاه و موسسه خود ایجاد کرده است که از دستاوردهای بزرگ آن محسوب می‌شود.
به گفته ماندال، فراخوان‌های پروژه‌های عظیم و درخشان از برنامه‌های مهم با کشورهای مختلف است که امیدواریم ایران هم به آن بپیوندد.
وی در پایان با بیان اینکه ایجاد علوم نوین و آموزش دانشجویان از اهداف اصلی ما می‌باشد، ابراز امیدواری کرد که دو طرف برای اجرای فراخوان سوم همکاری‌ها به‌زودی اقدام نمایند.
دکتر نجفی، معاون علمی فناوری  وزارت بهداشت  درمان و آموزش پزشکی هم در این آیین با بیان اینکه
روند رو به رشد همکاریهای کشور با کشور ترکیه در بخش بهداشت و درمان از سال ۲۰۱۲ تا کنون بیش از دوبرابر شده است، گفت: همکاریهای علمی تحت حمایت نیماد با کشورهای مختلف در جریان است که در این میان اجرای برنامه های طرحهای تحقیقاتی مشترک با کشور سوییس در قالب برنامه seed money grant و همینطور با کشور آلمان از آن جمله است  و هم اکنون با خرسندی شاهد شروع همکاریهای محققان علوم پزشکی با مخققان کشور ترکیه در چارچوب برنامه MSRT TUBITAKهستیم که از برگزارکنندگان آن بویژه دانشگاه تبریز جای قدردانی دارد.
 دکتر مجیدی رییس دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: دانشگاه تبریز به عنوان مرجع همکاری‌های علمی بین المللی با کشور برادر ترکیه، اقدامات وسیعی در راستای ظرفیت‌سازی انجام داده است که اجرای دو فراخوان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ یکی از آنهاست.
وی در ادامه سخنان خود، پیشنهاد اجرای فراخوان طرح‌های بزرگ کاربردی out standing projects و پسادکتری مشترک در زمینه های فناورانه را داد.
به گفته وی، توزیع جغرافیایی طرح‌ها، نشان از استقبال محققان سراسر کشور از فراخوان‌های طرح‌های پژوهشی مشترک با محققان کشور ترکیه است و حمایت‌های بیشتر از طرح‌ها امکان افزایش تعداد طرح‌ها را فراهم می‌آورد.

 


( ۱ )

نظر شما :