آغاز بکار اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" در دانشگاه تبریز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۳۹۸۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۰۴

 

اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" با مشارکت دانشگاه تبریز و دانشکده فنی مهندسی مرند به صورت مجازی آغاز بکار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر اصغر عسگری، معاون پژوهشی دانشگاه تبریز در این کنفرانس که به صورت مجازی برگزار می شود، با اشاره به دستاوردهای علمی و پژوهشی و به خصوص افتخارات و توانمندی های دانشگاه تبریز در عرصه های مختلف گفت: شهر تبریز در گذشته مهد تولید علم و دانش و به عنوان شهر دانشگاهی مطرح بوده به طوریکه حدود 800 سال مرکز دانشگاهی به نام ربع رشیدی در این شهر بوجود می آید که در نوع خود در آن دوره یک دانشگاه کارآفرین بود و دانشگاه تبریز نیز در راس و امتداد این دانشگاه تاسیس شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تبریز با این پیشینه درخشان در سال ۱۳۲۶ به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران پس از دانشگاه تهران بوجود آمده است، تصریح کرد: این دانشگاه در حال حاضر نیز با داشتن بیش از 20 دانشکده، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از 20 هزار  نفر دانشجو و ... یکی از دانشگاه های جامع، برتر، بین المللی و سطح یک کشور است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، همچنین در بخش دیگر سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران و فعالان برگزاری این کنفرانس، برگزاری این گونه کنفرانس ها در سطح بین المللی برای انتقال دانش، توسعه و گسترس همکاری بین المللی ضروری بیان کرد.  
دکتر ابوالفضل شهامت، رییس دانشکده فنی مهندسی مرند نیز در این کنفرانس با خیر مقدم به اساتید، پژوهشگران و شرکت کنندگان در این کنفرانس، ضمن معرفی اجمالی دانشکده فنی مهندسی مرند گفت: این دانشکده جزو یکی از دانشکده های اقماری دانشگاه تبریز است که در سال تحصیلی ۱۳۷۴ رسماً افتتاح شده و فعالیت آموزشی خود را در رشته عمران – نقشه برداری آغاز کرده است.
به گفته وی در حال حاضر 23 نفر هیات علمی و حدود 750 نفر دانشجو در 7 رشته تحصیلی از جمله (کارشناسی مهندسی عمران -نقشه برداری ،کارشناسی ناپیوسته مهندسی  تکنولوژی عمران -نقشه برداری، کارشناسی مهندسی عمران-عمران، کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران ،کاردان فنی عمران ،کارشناسی ریاضیات وکاربردها و ... ) در راستای گسترش و توسعه آموزش عالی در این دانشکده گام های موثر برداشته می شود.    
 رییس دانشکده فنی مهندسی مرند در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهداف اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" گفت: این کنفرانس بیشتر با هدف گرد هم آوردن محققان و علاقمندان به این رشته و آگاهی از پیشرفت ها و رویکردهای اخیر به افتخار بزرگداشت پروفسور عباس رجبی فرد برگزار می شود.
دکتر ندا کفاش چرندابی، دبیر اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" هم با اشاره به نحوه برگزاری و تعداد مقالات رسیده به این کنفرانس گفت: با اعلام فراخوان این کنفرانس
 126 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که بعد از داوری مقالات از سوی سه داور در نهایت86 مقاله پذیرفته شد که در طول برگزاری این کنفرانس ارایه خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در این رویداد علمی، سخنرانی پروفسورد رجبی فرد از استرالیا و سایر سخنران کلیدی از خارج و داخل کشور به صورت ویدئو کنفرانس ارائه خواهد شد، اضافه کرد: برگزاری سه کارگاه های آموزشی تخصصی  و ارایه مقالات به صورت سخنرانی و پوستری در پنل های مختلف به صورت آنلاین از جمله دیگر برنامه های این کنفرانس است.                    
به گفته وی کاداستر و مدیریت زمین، زیر ساخت داده های مکانی، شهرها و محیط های هوشمند،کیفیت هوا، پزشکی، بهداشت و سلامت، مدیریت بحران، بازاریابی، صنعت و تجارت، علوم زمین و عمران از جمله حوزه های کاربردی اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" است.

بر پایه همین گزارش؛ کاداستر سه بعدی، مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM)، مدلسازی شهر هوشمند، مدیریت داده های مکانی حجیم، سیستم های اطلاعات مکانی فراگستر، سیستم های اطلاعات مکانی داوطلبانه و مشارکتی، اینترنت اشیا، سرویس های مکان مبنای تحت وب و موبایل، داده کاوی مکانی- زمانی، هوش محاسباتی و بهینه سازی مکانی، شبیه سازی و مدلسازی مکانی، سامانه های حامی تصمیم گیری مکانی، استخراج اطلاعات از تصاویر راداری، سنجش از دور چندطیفی و ابرطیفی، استخراج هوشمند عوارض از تصاویر، پویشگرهای لیزری، پایش مخاطرات طبیعی (خشکسالی، سیل، زلزله، رانش زمین، طوفان و ...)، پهپادها، هواپیمای بدون سرنشین و کاربردهای آن در ژئوماتیک، فتوگرامتری برد کوتاه، طراحی و کالیبراسیون سنجنده ها، بازسازی سه بعدی و پردازش ابر نقطه‌ای، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پهپادها، ثقل سنجی ماهواره ای، ژئودینامیک و تکتونیک، میکروژئودزی و ژئوتکنیک، ژئودزی ماهواره ای، ژئودزی فیزیکی و هیدروگرافی، راهیابی و تعیین موقعیت در داخل و خارج ساختمان، پیشرفت ‌های اخیر در مدل‌سازی میدان ثقل متغیر با زمان، چهارچوب‌های مرجع ژئودتیک و ارتفاع سنجی ماهواره ای از جمله محورهای اصلی کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" اعلام شده است.
یادآور می شود: اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" توسط دانشگاه تبریز و دانشکده فنی و مهندسی مرند به صورت مجازی از امروز تا ۳۱اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

 


( ۲ )

نظر شما :