معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید استان: رویکرد سازمان بسیج اساتید رویکرد مسئله‌محوری است

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۲ کد : ۱۳۸۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۱۵

 

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی گفت: رویکرد سازمان بسیج اساتید رویکرد مسئله‌محوری است و در این راستا نخبگان بسیج اساتید در موضوعات کلان ورود پیدا کرده‌اند.

به  گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکترجلال شیری، معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل تالار شهریار دانشگاه تبریزصورت گرفت، از تولید محصولات فناورانه توسط نخبگان سازمان بسیج اساتید خبر داد و اظهار داشت: رویکرد سازمان بسیج اساتید رویکرد مسئله‌محوری است و در این راستا نخبگان بسیج اساتید در موضوعات کلان ورود پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از این موضوعات در زمینه زیست محیطی بوده و موضوع دوم رساندن بومی سازی فرآیند دو محصول در زمینه شوینده‌ها  بوده است، تصریح کرد: اساتید بسیجی در خصوص ورود علمی، پژوهشی و فنی به طرح های اشتغالزایی در استان نیز اعلام آمادگی کامل نموده اند که امیدواریم با همکاری مسئولان محترم ذیربط این مهم محقق شود.

دکتر شیری با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از طرح‌های پژوهشی در دانشگاه ها به ثروت تبدیل نمی‌شود، یادآور شد: مقام معظم رهبری، تعبیر علم نافع را مطرح کردند و این به تعبیری همان علمی است که در جهت تعالی همه جانبه انسان باشد. علم نافع باید کشور را به استقلال و بی‌نیازی برساند. باید علمی در دانشگاه تولید شود که به ارتقای کیفیت محصول تولیدی در واحد صنعتی بیانجامد. باید از تولید داخل با افزایش کیفیت آن حمایت کرد، ارتقای کیفی یک محصول پیش شرطی دارد و آن  این است که واحد تحقیق و توسعه فعالیت درستی داشته باشد که در این میان، اساتید محترم دانشگاه و پژوهشگران عرصه های مختلف می توانند نقش عمده¬ای ایفا نمایند.

وی در خصوص دلایل عدم تبدیل علم به ثروت نیز گفت: اول اینکه طرح‌هایی در دانشگاه‌ها و سازمانهای دیگر اجرا می‌‌شود که بعضا در اولویت مسائل مهم کشور نیست. دوم اینکه با کمال تاسف طرح‌های تحقیقاتی در برخی موارد توسط افراد غیرمتخصص اجرا می‌شود و لذا ساختار ارائه طرح‌ها و سازوکار علمی لازم رعایت نشده و این امر بر شایسته سالاری در این خصوص سایه میافکند. سوم این که بعضا عملکرد جزیره‌ای بین دانشگاه و صنعت وجود دارد.

به گفته وی باید دانشگاه نیاز صنعت را بداند و صنعت نیز از رویکردها و طرح‌های دانشگاهی اطلاع داشته باشد و بدین ترتیب اساتید و متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی در عرصه های صنعت و اجرا حضور یافته و آخرین یافته های علمی را در اختیار آنان قرار می دهند.

وی همچنین ترویج روحیه دلسردی در فضای نخبگانی توسط برخی افراد (به صورت دانسته یا ندانسته) را از علل کند شدن مسیر ترقی علمی و فناوری عنوان کرد و یادآور شد: عده‌ای روحیه دلسردی را رواج کرده و نخبگان دانشگاهی و جوانان و دانشجویان را برای رفتن از کشور ترغیب و تشویق می‌کنند و با رفتارهای غیرحرفه ای سعی می کنند پیشرفتهای موجود دانشگاه¬ها و عزیزان دانشگاهی و جوانان مومن انقلابی را در مقایسه با سایر کشورها ناچیز جلوه داده و آنان را نسبت به آینده کشور و انقلاب مایوس نمایند که رفتار این قبیل افراد با هر جایگاهی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با بیان رویکردهای این سازمان افزود: بسیج اساتید به عنوان یک قشر تخصصی بسیج در موضوعات مختلف، متشکل از صاحب‌نظران کارآمد است و در این میان، جنبه علمی و پژوهشی در کنار سایر جنبه ها در این قشر تخصصی جلوه خاصی دارد و یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های ما تقویت موضوع مسئله‌محوری و پیامد‌محوری و ورود به حل مسائل مهم و فوری کشور با توجه به فرامین فرمانده معظم کل قوا است. برای رسیدن به این هدف اقداماتی اساسی با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا شروع شده و اقداماتی نیز پیش رو داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: سازمان بسیج اساتید به صورت مصداقی وارد موضوع نشده بلکه به صورت یک قشر تخصصی مطالبات عامه مردم را احصاء کرده و طی یک فرآیند سیاست پژوهشی به عنوان مطالبه‌گری در اختیار نامزدهای ریاست جمهوری و حتی نامزد پیروز انتخابات قرار می‌دهد.

وی افزود: سازمان بسیج اساتید در زمینه جلب و افزایش  مشارکت و آگاه‌سازی عمومی و تبیین اهمیت نقش حضور مردم در انتخابات همکاری خوبی با صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی داشته و در کنار آن فعالیتهایی از قبیل کرسی‌های نقد و نظر را نیز در این راستا برگزار می‌کند.

وی با بیان این‌که خوشبختانه برگزاری کرسی های نظریه پردازی اساتید توسط بسیج اساتید نیز ممکن شده است، اضافه کرد: کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره با موضوع تحلیل برنامه‌های دولت‌های فعلی و قبلی، برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی و پیشنهادات و راهکارها را تشکیل خواهیم داد و در کنار آن، بحث گفتمان انتخاباتی را هم در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و هم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در رسانه‌ها و تریبون‌های نماز جمعه و مساجد دنبال می کنیم.

وی افزود: در انتخابات 1400 بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی اهتمام ویژه داشته و اساتید ما به معنای کامل در عرصه و پای کار هستند.

 وی همچنین در خصوص نقش بسیج اساتید در تحقق شعار سال، گفت: قطعا در راه تحقق شعار سال سازوکار علمی نیز نقش اساسی دارد و این شعار باتوجه به شرایط موجود کشور و تحولات بین المللی و با در نظر داشتن تمام جوانب امر توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است تا گامی موثر در توسعه و رفع موانع تولید باشد و لذا وظیفه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در این مورد بسیار اثرگذار و ماندگار خواهد بود.


( ۸ )

نظر شما :