پیامدهای شیوع کرونا بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۳۷۰۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۷۳


جلسه شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی با محوریت بررسی پیامدهای شیوع کرونا بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این اولین جلسه در سال 1400 بود که امروز با حضور معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مختلف استان، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و جهاد دانشگاهی استان به میزبانی دانشگاه تبریز در تالار علامه جعفری برگزار شد.
دکتر سجاد توحیدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در ابتدای این نشست گفت: در این جلسه پیامدهای شیوع کرونا بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها مورد بررسی و در نهایت با کنکاش مسایل و مشکلات موجود، به ارایه راهکارها  پرداخته می شود.
وی در ادامه با اشاره به برخی پیامدها و مشکلات شیوع کرونا بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تصریح کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، با استفاده از بستری که در فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی به وجود آمد، در عمل برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تعطیل نشده و در سطح قابل قبولی ادامه دارد.   
حجت الاسلام دکتر علی خدیوی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان نیز در این نشست به ضرورت بهره گیری از فرصت های جدید بدست آمده در شرایط خاص فعلی اشاره کرد و خواستار انجام مطالعات و پژوهش های علمی در خصوص چگونگی استفاده از فرصت کرونا در بهبود مدیریت دانشگاه ها شد.
در این جلسه وقفه در جذب اعضای جدید برای تشکل ها، کانون ها، انجمن های علمی و عدم انتقال تجربیات فعالان فرهنگی به دانشجویان دیگر، کاهش تاثیرگذاری فرهنگی و تربیتی اساتید بر دانشجویان، حضور بیشتر دانشجویان در فضای مجازی، کاهش مشارکت های اجتماعی دانشجویان، افزایش بهای کالاهای فرهنگی، احتمال بروز برخی مشکلات و نارسایی های پس از بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها، کاهش ارتباط و مشاوره چهره به چهره با دانشجویان، افزایش آسیب های روحی و روانی دانشجویان نظیر افسردگی، اضطراب، ناامیدی و وسواس، بروز مشکلات مالی برای برخی دانشجویان و افت تحصیلی بعضی از دانشجویان از جمله پیامدهای شیوع کرونا در دانشگاه ها عنوان شد.
همچنین در این نشست راهکارهایی نظیر ارایه مشاور های آنلاین و تلفنی برای دانشجویان و شناسایی و کمک به دانشجویان در معرض آسیب، حمایت از چاپ نشریات الکترونیکی، برگزاری اردوهای تشکیلاتی و همچنین برگزاری اردوی ویژه دانشجویان جدید الورود پس از بازگشایی جدید دانشگاه ها، بهره گیری از فرصت های بدست آمده همچون حذف هزینه های زاید، تقویت روحیه خودباوری و تقویت روحیه همدلی و کمک مومنانه، برگزاری نشست ها و مناظره های علمی اساتید با هدف واکاوی جنبه های مختلف پزشکی، روانی، اجتماعی و اقتصادی شیوع کرونا، تهیه کلیپ های آموزشی، تخصیص تسهیلات مناسب برای دانشجویان شهریه پرداخت و فعالیت های بیشتر دانشگاه ها و تشکل ها در فضای مجازی مورد تاکید قرار گرفت.
یادآور می‌شود: شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی وظیفه هماهنگی، برنامه ریزی و هم افزایی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان را برعهده دارد و مسئولیت آن در استان برعهده معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز است.


( ۷ )

نظر شما :