اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی برگزار شد/ پذیرش و ارایه ۷۰ مقاله از سوی محققان

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۰ کد : ۱۳۵۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۱۴



اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الأدیان با ارایه مقالات برگزیده به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با خیر مقدم گویی و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش از سوی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و دکتر محمد رضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.
حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز در آیین آغاز بکار این همایش ضمن قدردانی و تشکر از دست اندرکاران و برگزارکنندگان و حامیان این همایش گفت: برگزاری این همایش کار ارزشمند برای احیا و شناساندن مجموعه تاریخی ربع رشیدی و اداره موقوفات آن و به خصوص معرفی ابعاد و  اندیشه های علمی، آموزشی، فرهنگی، فلسفی، اجتماعی، سیاسی خواجه رشید الدین فضل الله همدانی خواهد بود.
وی در ادامه احیای ربع رشیدی و موقوفات آن و معرفی ابعاد و  اندیشه های مختلف خواجه رشید الدین فضل الله همدانی برای آشنایی نسل امروز و فردا ضروری بیان کرد و تاکید کرد: مجموعه ربع رشیدی یک مجموعه آموزشی و فرهنگی ارزشمند و اثرگذاری بوده است و از این رو برای احیا و حفظ آن باید همه متولیان و دستگاه های ذی ربط پای کار آیند.
امام جمعه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ویژگی ها و اندیشه های اخلاقی و شخصیتی خواجه رشید الدین فضل الله همدانی گفت: خواجه‌رشیدالدین وزیری دانشمند، سیاستمدار باتدبیر،تاریخ نگار، ادیب، انسان فرهیخته و ژرف‌اندیش در علوم مختلف و مورخی پرکار و بی‌نظیر بود که خدمات ارزشمندی برای هدایت و رفاه انسانها در زمان خویش انجام داد که امروزه از وی به نیکی یاد می شود و همچنین وی در بنیان و ایجاد مراکز علمی، مدرسه، مساجد و امور خیریه و موقوفه پیشتاز بودند که نمونه بارز آن هم ایجاد مجموعه ربع رشیدی در تبریز بوده است.    
رئیس شورای سیاست گذاری اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در خاتمه تاکید کرد: امیدواریم این همایش گشایشی برای احیای این مرکز و موقوفات آن باشد و محققان و اساتید نیز با ارایه آخرین یافته های علمی خویش برای شناساندن و احیای این مجموعه و معرفی ابعاد و شخصیت و خدمات خواجه رشید الدین فضل الله همدانی به اهداف تعیین شده خود برسند.
دکتر محمد رضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به نقش و جایگاه مجموعه تاریخی ربع رشیدی از سوی خواجه رشید الدین فضل الله همدانی گفت: خواجه‌رشیدالدین وزیری دانشمند بود که با اقدامات و فعالیت‌های انسان دوستانه‌ و خیرخواهانه در زمان خویش که نمونه بارز آن احداث ربع رشیدی در تبریز بود که امروزه از وی به افتخار یاد می کنند.   
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ربع رشیدی با معیارهای امروزی نیز یک مرکز علمی و دانشگاهی پیشرفته به حساب می‌آید که علم و جامعه را به هم پیوند زده بود، یادآور شد: خواجه رشیدالدین برای اداره این مجموعه از نیروی عظیم سنت حسنه وقف، برای پیشبرد و اداره امور بهره مند شد که امروزه از این مجموعه به عنوان بزرگترین دانشگاه جهان اسلام، تنها یکی از آثار و برکات تدبیر این دانشمند برجسته ایرانی است که امروز نیز می‌تواند سرمشقی برای فعالیت‌های علمی ما باشد.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه خواجه رشیدالدین با دوراندیشی و فکر بلند خود، برنامه‌های وسیعی را در حوزه‌های مختلف اجرا کرده و منشأ آثار و خدمات بی‌نظیری در تاریخ کشورمان شده است، تصریح کرد: خواجه رشیدالدین، به خاطر خدمات ارزشمندی که داشته پس از قرن‌ها همچنان بر تارک افتخارات این سرزمین می‌درخشد، چرا که وی یک انسان فرهیخته، ژرف‌اندیش و باکفایت، در هر عرصه‌ای ورود کرده، کار را به کمال انجام داده است؛ در عین اینکه به اقتصاد و رفاه مردم پرداخته، در مناسبات دیوانی و سیاسی، اصلاحات گسترده‌ای انجام داده و  در کنار آن برای گسترش فرهنگ دینی و وحدت در سایه دین نیز تلاش کرده است.
دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز هم در آیین آغاز بکار اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در سخنانی به نقش و جایگاه آذربایجان و تبریز و مجموعه تاریخی ربع رشیدی در تمدن تاریخ، فرهنگ و علم کشورمان پرداخت و گفت: آذربایجان و تبریز نقش پیشگام، مهم و درخشانی در تمدن تاریخ، فرهنگ و علم کشورمان برعهده داشته که اخیرا رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز به نقش نخبه پروری آن تاکید ویژه ای داشتند.

وی در ادامه به ویژگی های تاریخی، فهنگی و علمی مجموعه تاریخی ربع رشیدی اشاره کرد و یادآور شد: این مجتمع دانشگاهی در عصر خود به مراتب پیشرفته تر و یا همتراز با دانشگاه های پیشرفته و مطرح جهان مطرح بود و به عنوان یک دانشگاه کارآفرین نقش مهمی در تولید علم، دانش و فناوری با توجه به نیاز جامعه برعهده داشت که در قرن هشتم ه. ق. بدست رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر فرزانه پادشاه مغول (ایلخانیان) ساخته شد.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود حفظ و احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی و اداره موقوفات آن ضروری بیان کرد و افزود: امروزه از مجموعه ربع رشیدی که در زمان خود به عنوان دانشگاه مجهز و کارآفرین مطرح بوده، فقط آثار مختصری از بناهایی آن باقی مانده است که امیدواریم با برگزاری این همایش و برگزاری چنین همایش های گام های مهم و موثری برای حفظ و احیای این مجموعه تاریخی برای نسل های امروز و آینده داشته باشیم.
دکتر صمد بهروز رییس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز نیز در آغاز بکار این همایش در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این همایش گفت: امیدوارم این همایش بین المللی موجب شناساندن بیشتر آثار و خدمات علمی و اندیشه های خواجه رشید الدین فضل الله همدانی و حفظ و احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی شود.
دکتر احمد مرتاضی دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به محورهای اصلی آن گفت: اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الأدیان امروزه با ارایه مقالات برگزیده در چهار محور اصلی اندیشه های علمی خواجه رشید الدین فضل الله همدانی، احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی و اداره موقوفات آن، علم الأدیان در عصر خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی و آثار ایشان و دستاوردها و چشم ­انداز برنامه بین المللی پژوهش های میراث فرهنگی ربع رشیدی برگزار می شود.
به گفته وی بعد از اعلام فراخوان در نهایت 80 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که از این تعداد 70 مقاله پذیرفته شده که 30 مقاله در قالب پوستر و 40 مقاله دیگر در قالب سخنرانی ارایه می شود.
وی اضافه کرد: از این تعداد مقالات پذیرفته شده 4 تا مقاله از محققان کشور آلمان بوده است.
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این همایش به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و همکاری دانشگاه تبریز و دانشکده الهیات و علوم اسلامی این دانشگاه، در حال برگزاری است، گفت: این همایش بستر مناسبی برای احیای موقوفات ربع رشیدی و همچنین شناساندن اندیشه‌های علمی، فرهنگی و دینی خواجه رشید الدین فضل الله همدانی خواهد بود.
بر پایه همین گزارش؛ نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، عصر امروز با ارایه مقالات برگزیده در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و محققانی از ایران و آلمان به میربانی دانشگاه تبریز به کار خود پایان داد.


نظر شما :