تشریح فعالیت های پژوهشی گروه فلسفه دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز

۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۲۶۸۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۵۹۷

 

مدیر گروه فلسفه دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز، فعالیت های پژوهشی شش ماه نخست سال جاری این گروه را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمد اصغری در این ارتباط با بیان اینکه گروه فلسفه دانشکده ادبیات به عنوان یکی از گروه های آموزشی دانشکده ادبیات از قدیمی ترین گروه های آموزشی دانشگاه است، گفت: در حال حاضر این گروه آموزشی در سه مقطع تحصیلی دانشجوی فلسفه تربیت می کند. در مقطع دکترا سه گرایش فلسفه معاصر، فلسفه عصر جدید و فلسفه یونان و قرون وسطی، در مقطع کارشناسی ارشد نیز سه گرایش فلسفه هنر، فلسفه تطبیقی و فلسفه غرب و در مقطع کارشناسی رشته فلسفه تدریس می شود.

وی در ادامه افزود: سه سال قبل اولین بار در شمالغرب ایران رشته فلسفه هنر در گروه فلسفه دانشگاه تبریز تأسیس گردید و دانشجویان فلسفه و رشته های هنر در سرتاسر ایران از آن استقبال نمودند و در تابستان 1399 اولین دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر به نام خانم نسرین ممتازی از پایان نامه خود تحت عنوان هنر و زندگی در اندیشه جان دیویی با درجه عالی دفاع نمودند.

 این عضو هیات علمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دیگر دستاوردهای این گروه یادآور شد: افزون بر این فعالیت های اشاره شده، مجله پژوهش های فلسفی گروه فلسفه نیز به عنوان مجله برتر در بین مجلات فلسفی ایران با همکاری اساتید این گروه در مسیر رشد و تعالی و به سمت بین المللی شدن در حرکت است.

وی تصریح کرد: این مجله در جدیدترین رتبه بندی وزارت علوم درجه "الف" را اخذ کرده است. در طول تابستان گذشته هم این مجله به عنوان اولین مجله دانشگاه تبریز و اولین مجله فلسفی ایران ویژه نامه ای درباره کرونا منتشر کرد که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

 دکتر اصغری همچنین با بیان اینکه اساتید گروه فلسفه در ایام کرونا در کنار تدریس آنلاین و آفلاین کلاس های درسی شان فعالیت های پژوهشی خود را نیز ادامه می دادند، اضافه کرد: در طول شش ماه گذشته نیز 6 کتاب ترجمه و تالیفی از اساتید این گروه منتشر شده است و در کنار این فعالیت بیش از 12 مقاله مقاله علمی پژوهشی و بیش از 6 مقاله در کنفرانس داخلی ارایه شده است.

به گفته وی در همین مدت نیز یکی از اساتید مدعو گروه فلسفه (دکتر جلال پیکانی، دانشیار محترم گروه فلسفه دانشگاه پیام نور تبریز و ویراستار انگلیسی مجله علمی پژوهش های فلسفی گروه فلسفه دانشگاه تبریز) که  سالهاست با گروه فلسفه  و مجله پژوهش های فلسفی همکاری علمی و آموزشی دارند، در شش ماه گذشته یک کتاب ترجمه ای در رشته فلسفه و دو مقاله در مجلات نمایه شده در اسکوپوس منتشر کرده اند که در دسترس اساتید و دانشجویان این گروه قرار گرفته است.

مدیر گروه فلسفه دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز، در خاتمه با اشاره به کتاب های منتشر شده از سوی اساتید این گروه گفت: کتاب گزارش تحلیلی از فلسفه اصالت تصوری برکلی، نوشته ی جاناتان دنسی و تاریخ فلسفه یونان، نوشته گاتری، جلد سوم، (روشن اندیشی سده پنجم پیش از میلاد)،  با ترجمه دکترحسن فتحی، سوبژکتیویته در تفکر فلسفی جهان اسلام. جستار نخست: سوبژکتیویته فلسفه اسلامی معاصر ایران (مرتضی مطهری)، یادداشت های فلسفی، نگریستن از منظر یک زندگی و تاملاتی در باب فلسفه دکارت به نویسندگی دکتر مسعود امید و کتاب درآمدی بر فلسفه های معاصر غرب از هوسرل تا رورتی به نویسندگی دکتر محمد اصغری از جمله کتب منتشر شده بوده است.

 


( ۱۱ )

نظر شما :