آغاز بکار نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران در دانشگاه تبریز به صورت مجازی

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۲۴۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۷۸۵

نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران به صورت مجازی در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز در ابتدای این همایش دکتر اصغر عسگری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این همایش افزود: امید است دستاوردهای پژوهشی و علمی این همایش راهنمای جامعه صنعتی، کشاورزی و دانشگاهی در زمینه استفاده بهینه از منابع آب و جلوگیری از آسیب¬ها و بحرانهای ناشی از سیلابها و خشکسالی ها قراربگیرد.

دکتر عسگری ضمن اشاره به پتانسیل علمی و پژوهشی بالای دانشگاه تبریز در زمینه علوم مرتبط با آب افزود: خوشبختانه به برکت تلاش پژوهشگران مختلف حوزه آب در دانشگاه تبریز، این دانشگاه در رتبه بندی جهانی در رتبه مابین 75 تا 100 قرارگرفته است و این امر آینده خوبی را برای پژوهشگران و علاقمندان این حوزه نوید می دهد  و دانشگاه تبریز آمادگی کامل  برای همکاری با  سازمانها و افراد  متخصص این حوزه  دارد.

در ادامه نشست دکتر سیدعلی اشرف صدرالدینی دبیر علمی این همایش ضمن بیان تاریخچه اجمالی از تلاشهای صورت گرفته در زمینه استحصال آب باران و استفاده بهینه از آن در کشورهای مختلف و ایران افزود: از زمانهای گذشته آبگیرهای متعددی بعنوان مخزن آب باران در زمینهای کشاورزی و محیط روستا و خانه ها نقش مهمی در جبران منابع آب و کمک به کاهش بحران آب داشتند اما متاسفانه امروزه موضوع استحصال آب باران در برنامه ریزی و مدیریت متولیان اجرائی و علمی کشور بعنوان دغدغه محسوب نمی¬شود.

دکتر صدرالدینی با اشاره به میزان کم بارندگی در کشور و حجم گسترده بهره برداری غیر مجاز از منابع زیرزمینی و سطحی منابع آب در کشور افزود: افزایش فزاینده جمعیت مناطق شهری، فرسایش آب و خاک، آلودگی منابع آبی بوسیله صنایع و محدودیتهای بیشمار طبیعی و اقتصادی ایجاب می نماید که استحصال آب باران جهت استفاده در مصارف کشاورزی، صنعتی و عمومی بعنوان راهکار مطمئن و علمی مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر علمی همایش ضمن اشاره به مزیتهای استحصال آب باران افزود: کاهش سیلابها و مخاطرات طبیعی آن، جلوگیری از فرسایش خاک، تامین آب لازم برای حفظ و گسترش اراضی کشاورزی، نیاز به تکنولوژی ارزان و ساده از دلایل مهم ضرورت توجه به استحصال آب باران است و از جنبه های متعدد فیزیکی، اجتماعی و تکنیکی در سطح کشور قابلیت اجرائی دارد.

دکتر صدرالدینی برضرورت وجود متولی مشخص و تعریف شرح خدمات مهندسی در همه پروژه های صنعتی، ساختمانی و کشاورزی تاکید نمود و افزود: بایستی در همه پروژه های شهری متولی آب باران برای ساختمانها مجوز لازم را ارائه دهند و این امر مورد انتظار جامعه علمی کشور است که مسئولان در برنامه ریزها و تدوین قوانین این نیاز ضروری را مد نظر قرار دهند.

سخنرانی دکتر تاجبخش رئیس انجمن استحصال آب باران کشور با عنوان گزارش کلی عملکردها و دکتر منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با عنوان ضرورت توجه به استحصال آب باران برای حفظ منابع آب و خاکی کشور از دیگر بخشهای مراسم افتتاحیه این همایش بود.

شایان ذکر است برنامه کامل همایش و راهنمای حضور در وب‌سایت کنفرانس به نشانی (https://www.rcsconf9.ir/fa) در دسترس علاقمندان قرار داده شده است.


نظر شما :