بیست و هشتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۸ کد : ۱۲۴۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۹۴۵

بیست و هشتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با حضور معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در این اجلاس از پیگیری‌های انجام شده برای رایگان شدن اینترنت دانشجویان و ارایه انواع وام دانشجویی گفت و افزود: در گذشته 21 نوع وام دانشجویی ارایه می‌کردیم که با پراکندگی در توزیع منابع وام‌ها تصمیم گرفته‌ایم کلیه وام‌ها را در 5 دسته وام شامل: مسکن،تحصیل،ضروری، ویژه دکتری و شهری تقسیم نماییم تا روال ارائه وام‌ها نیز تسهیل گردد.

دکتر خدایی رییس سازمان سنجش کشور نیز در این اجلاس طی سخنانی گفت: امسال با وجود بحث کرونا کنکور سختی را برگزار کردیم که خوشبختانه در بحث رعایت پروتکل ها مشکلی ایجاد نشد و این موقعیت حساس را به خوبی پشت سرگذاشتیم.

وی افزود: در سنوات پیش از 78 هزار نفر کادر اجرایی در 2 میلیون متر مربع فضا برای برگزاری کنکور استفاده می‌کردیم که امسال با توجه به شرایط کرونایی این تعداد به 180 هزار نفر در 5 میلیون متر مربع افزایش یافت که خوشبختانه کار ملی بزرگی را شاهد بودیم.

به گفته وی در نظر داریم نتایج هر سه آزمون را به صورت فشرده و به زودی اعلام کنیم تا دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی لازم برای ثبت نام و پذیرش دانشجویان در ترم جدید را داشته باشند. دکتر خدایی در پاسخ به سوال تعدادی از روسا که نگران اعلام با تاخیر نتایج کنکور بودند افزود در اولین فرصتی که بتوانیم و نتایج آماده باشد اعلام خواهیم کرد.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران و رئیس اجلاس روسای دانشگاههای بزرگ کشور نیز در این اجلاس با بیان اینکه ما تجربه آموزش مجازی در ترم قبل را داشته ایم و امیدواریم ترم جدید تحصیلی را با تجربه بیشتری برگزار کنیم، گفت: نظام پایدار مدیریتی در سطح دانشگاه ها باعث شده تا دانشگاه‌ها بتوانند برنامه‌های بلند مدتی را برای خود داشته باشند و بر آن مبنا بتوانند با خرد جمعی، سیاست‌های مناسبی اتخاذ کنند و با همفکری مشکلات را به حداقل برساندند و سیاست‌های آینده را پایه‌گذاری کنند. سیاست‌های کلی دولت در حوزه آموزش عالی بلند مدت است و چند دوره بعد اثر خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه‌ها نیازمند بودجه هستند، ادامه داد: متاسفانه این تصور اشتباه وجود دارد که هزینه های دانشگاه‌ها به دلیل مجازی شدن کلاس‌ها کاهش یافته، اما این کاهش هزینه‌ها فقط در تغذیه اتفاق افتاده، در صورتیکه همه دانشگاه‌ها برای مهیا کردن زیرساخت‌های اینترنتی برگزاری کلاس‌ها و همچنین تضمین مسائل بهداشتی با توجه به شیوع ویروس کرونا هزینه زیادی را پرداخت کردند.

بر پایه همین گزارش؛ در این اجلاس همچنین رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله رییس دانشگاه تبریز طی سخنانی خواسته‌ها، دغدغه‌ها و برخی چالش‌های خود را اعم از خوابگاه، تغذیه، دسترسی دانشجویان به اینترنت، پذیرش دانشجویان جدید و شیوه ثبت نام و وام دانشجویی برای سال تحصیلی جدید و... را مطرح کردند.

لازم به ذکر است در بیست و هشتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران، دکتر فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دکتر ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ، دکتر خدایی رییس سازمان سنجش و دکتر صدیقی معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم دکتر خضری دبیر اجلاس به صورت حضوری و روسای دانشگاه های شیراز، اصفهان ،تبریز، فردوسی مشهد، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیر و تربیت مدرس به صورت مجازی در این جلسه حضور داشتند.

در این این جلسه همچنین شرکت کنندگان در مورد مسائل مختلف نظیر اتخاذ تدابیر لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید، بررسی مشکلات و تبعات احتمالی ناشی از تأخیر ناخواسته در اعلام نتایج آزمون سراسری و هماهنگی برای مدیریت بهتر دانشجویان جدیدالورود با توجه به شرایط کنونی؛ بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌های عضو برای پذیرش درخواست میهمانی دانشجویان دوره‌های کارشناسی برای دروس عملی؛ بررسی نحوه همکاری میان دانشگاه‌های عضو برای تولید محتوای آموزش‌های الکترونیکی در سطح ملی و بین‌المللی؛ مشکلات دانش آموختگان دانشگاه‌ها برای جذب در دستگاه‌ها و ادارات بویژه آموزش و پرورش و بررسی راه‌های ایجاد فرصت برابر برای جذب آنان؛ تأثیر شرایط موجود بر روند فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و یافتن راهکارهای مناسب برای پیشگیری از کندی این فعالیت‌ها؛ برگزاری روز علوم انسانی و پژوهش با همکاری دانشگاه‌های عضو؛ بررسی وضعیت ساختار پژوهشکده‌های نیازمحور و تعیین تکلیف آنها؛ مسائل مالی و کسری بودجه دانشگاه ها تبادل نظر و تصمیماتی جهت پیگیری امور اتخاذ شد.

 


نظر شما :