دومین جلسه کمیته راهبری ارتقاء به تراز بین‌المللی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۹ کد : ۱۲۲۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۹۵۵

 

دومین جلسه کمیته راهبری ارتقاء به تراز بین‌المللی در سال 99، درراستای پیگیری برنامه‌های قبلی و طرح پیشنهاد‌ها جدید درزمینه  بهبود تراز بین‌المللی دانشگاه تبریز و قرار گرفتن جزء پنج دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز در این جلسه که با حضور رئیس دانشگاه، اعضای هیئت‌رئیسه و اعضای کمیته راهبری ارتقاء به تراز بین‌المللی در تالار علامه جعفری برگزار شد، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز از زحمات کلیه همکاران در برگزاری آموزش مجازی و اتمام موفقیت‌آمیز آزمون­ها تقدیر نمود.

دکتر مجیدی ضمن تأکید بر اهمیت بین‌المللی شدن دانشگاه، ایجاد انگیزه در دانشگاه‌ها و کیفی سازی فعالیت‌های آموزش عالی را از نتایج بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: ضروری است ضمن فعالیت جدی درزمینه  تحقق شاخص‌های وزارت علوم در عرصه اقتصاد مقاومتی باید درزمینه  تحقق شاخص‌های آموزشی، دانشجوئی و پژوهشی برای ارتقاء اعتبار دانشگاه­ در عرصه بین‌المللی تلاش نمائیم.

دکتر مجیدی بر لزوم تغییر نگرش و انتظارات، برنامه‌ریزی اصولی و اتخاذ تمهیدات مناسب برای تبدیل دانشگاه تبریز به دانشگاه بین‌المللی تأکید نمود و افزود بایستی ضمن تغییر انتظارات نگرش مثبت را در عموم دانشگاهیان نسبت به موضوع بین‌المللی شدن ایجاد کنیم.

دکتر مجیدی تجربه موفق دانشگاه تبریز در عرصه آموزش مجازی را یکی از شواهد روشنی دانست که نشان می دهد اگر بخواهیم می توانیم گامهای موثر و نوینی را در دانشگاه درزمینه  بین‌المللی شدن برداریم و افزود: با همدلی همکاران و استفاده از این پتانسیل می توانیم ضمن بهبود کیفیت فعالیت‌های آموزشی به سمت قرار گرفتن در زمره دانشگاه های بین‌المللی حرکت کنیم.

در ادامه جلسه دکتر سعید شجاعی، نماینده دانشگاه تبریز در برنامه وزارتی ارتقا به ترار بین الملل به ارائه گزارش مفصل در خصوص نقاط قوت و ضعف و راهکارهای احصا شده و برنامه های پیش روی وزارت عتف و برخی اقدامات دانشگاههای دیگر عضو برنامه ارتقا به تراز بین المللی پرداخت.

دکتر شجاعی ضمن اعلام دلایل عدم استقبال از ثبت اختراعات بین‌المللی توسط اساتید دانشگاه تبریز افزود: وجود همپوشانی‌های متعدد در انجام و تعریف وظایف، نبودن مشوق­های مالی و قانونی را از مهم‌ترین دلایل عدم توجه اساتید به ثبت اختراعات بین‌المللی است که در صورت ایجاد تسهیلات مالی مناسب و انجام تغییرات در آئین‌نامه دستورالعمل ارتقاء، اساتید را نسبت به فعالیت در این عرصه تشویق نمود.

 مدیر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه با اشاره به تفاهم‌نامه دانشگاه تبریز با کانون ثبت اختراعات بین‌المللی (ایران پنت) افزود بر اساس این تفاهم­نامه کانون ضمن بررسی درخواست ثبت اختراع و ارسال آن‌ها به داوری در صورت نهایی شدن طرح 90 درصد هزینه ثبت اختراع را تقبل می­نماید و معاون پژوهشی دانشگاه جهت مساعدت به همکاران 10 درصد مابقی را متقبل می­شود.

دکتر شجاعی با اشاره به اینکه کاربردی بودن و قابلیت تجاری‌سازی اختراع از شاخص‌های اصلی ثبت اختراع در مراکز مهم ثبت اختراع بین‌المللی است افزود در صورت نهایی شدن ثبت اختراع علاوه بر ارتقاء رتبه دانشگاه در سطح کشور و جهان می‌توان از عواید مالی تجاری‌سازی اختراع بهره‌مند گردید.

  دکتر شجاعی بر تمرکز فعالیت همکاران هیئت‌علمی جهت ثبت اختراع در مراکز بین‌المللی معتبر ثبت اختراع و مورد تائید معاونت علمی و فناوری افزود برای تحقق این امور ضروری است دانشگاه نسبت به استفاده از همکاری مشاور بین‌المللی برای تسهیل امور، اطلاع‌رسانی و آموزش به همکاران بهره‌مند گردد.

در ادامه نشست دکتر عسگری معاون پژوهش وفناوری دانشگاه ضمن  بیان نکاتی در خصوص فعالیت  شرکتهای دانش بنیان  و فرآیند همکاری آنها  با دانشگاه تبریز افزود:شرکت­های دانش بنیان  بعد از طی مراحلی به  مرحله شرکت­های زایشی تبدیل می­شوند  که با توجه به نبودن پارک‌های تخصصی فناورآنه در دانشگاه متأسفانه شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در دانشگاه بر اساس فرآیند قانونی عملاً" در مرحله سوددهی از دانشگاه می‌روند و دانشگاه از عواید آن‌ها منتفع نمی­شود و لازم است اقدامات لازم درزمینه اختصاص فضای مناسب جهت ادامه فعالیت این شرکت‌ها و ایجاد پارک‌های تخصصی فناوری در دانشگاه صورت پذیرد.

خاطر نشان می شود؛ در بخش دیگری از این نشست  در خصوص راهکارها و موانع افزایش دوره های آموزشی مشترک،  افزایش دانشجویان غیرایرانی، افزایش اسناد علمی برپایه WOS  بحث و تبادل نظر شد.

اعضای حاضر در این جلسه ضمن استقبال از راهکارهای ارائه شده از جمله در نظر گرفتن سیاستهای مشوق خواستار ارسال آنها به جلسه پیش روی هیات امنای دانشگاه و هیات رئیسه دانشگاه جهت تصویب ، ابلاغ و اجرا شدند.

 


( ۱ )

نظر شما :