تشریح اقدامات اخیر دانشگاه تبریز درحوزه دانشجویان غیرایرانی

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳ کد : ۱۲۰۹۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۲۹

 

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز، برنامه ها و اقدامات اخیر این دانشگاه درحوزه دانشجویان غیرایرانی را تشریح کرد.

 

برگزاری کلاس های مجازی آموزش زبان فارسی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر سعید شجاعی  برگزاری کلاس های مجازی آموزش زبان فارسی را از جمله این اقدامات بیان کرد و گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا و استقرار زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه تبریز بلافاصله پیگیری های لازم برای ادامه برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی، در دو سطح مقدماتی و میانی در مرکز در شرف تاسیس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز بعمل آمد.

به گفته وی در این برنامه، فارسی آموزان و دانشجویان غیرایرانی مراکز علمی کشور به ویژه منطقه شمالغرب به منظور بهره گیری از مجهّزترین پلت فرم های آموزش آنلاین(برخط) و با امکان استفاده از ویدئوی زنده برای استاد و زبان آموز و با هدف دریافت محتوای آموزشی متناسب با نصب نرم افزار  Adobe connect  بر روی تلفن همراه و یا دستگاه رایانه خود می توانند وارد تالار آموزش مجازی شوند و در کلاسهای فارسی آموزی شرکت نمایند.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز  اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 100 دانشجوی غیرایرانی در دو دوره مقدماتی و میانی در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز ثبت نام کرده اند و در پی شروع کلاس های آموزش مجازی، تعدادی از فارسی آموزان مراکز علمی دیگر و نیز شهروندان علاقمند به تحصیل در جمهوری اسلامی ایران از کشورهای ترکیه و عراق، به عنوان مستمع آزاد در کلاس های فارسی آموزی مجازی دانشگاه تبریز شرکت می نمایند.

 

برگزاری نشست مجازی هم اندیشی با دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تبریز

وی در ادامه، برگزاری نشست مجازی هم اندیشی با دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تبریز از سوی مدیریت همکاری های علمی و بین المللی و با همکاری اداره دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه را از جمله  برنامه های این مدیریت برای دانشجویان خارجی بیان کرد و افزود: در این نشست صمیمانه که با هدف آگاهی از وضعیت تحصیل و سلامت دانشجویان غیرایرانی برگزار شد، مشکلات و تنگناهای درسی و آموزشی و رفاهی دانشجویان بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 به گفته وی در این نشست مجازی که با استقبال و حضور اکثریت دانشجویان غیرایرانی و با حضور مترجم برگزار شد، نسبت به بررسی چالش های موجود و رفع مشکلات دانشجویان غیرایرانی تاکید شد.

وی، در ادامه پیگیری و الزام حضور دانشجویان غیرایرانی در برنامه های آموزش مجازی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و یادآور شد: مدیریت همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز با انجام اقدامات تخصّصی و تمهید برنامه ریزی های آموزشی متناسب با دوران کرونا اقدام به پیگیری وضعیت تحصیلی و امکان شرکت تمام دانشجویان غیر ایرانی در کلاسهای مجازی و رفع مشکلات آموزشی احتمالی نموده است و در این راستا کارشناس ویژه ای به این موضوع اختصاص داده شده تا دانشجویان غیر ایرانی با کمترین مشکل نسبت به شرکت در کلاسهای آموزش مجازی و نیز شرکت در امتحانات پایان نیمسال (که به صورت مجازی خواهد بود) اقدام کنند.

 

راه اندازی اداره کنسولی و پیگیری امور اقامت دانشجویان غیر ایرانی

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز، راه اندازی اداره کنسولی و پیگیری امور اقامت دانشجویان را از دیگر برنامه های این مدیریت بیان کرد و گفت: با راه اندازی رسمی اداره کنسولی دانشگاه، برنامه ریزی های لازم به منظور انجام امور ویزا و اقامت از نیمسال آینده تحصیلی و نیز پیگیری اقامت دانشجویانی که به دلایلی امکان مراجعت به کشورشان را در دوران شیوع کرونا نداشته اند، انجام شد.

 

اسکان دانشجویان غیر ایرانی باقیمانده در دوران شیوع کرونا

وی همچنین اسکان دانشجویان غیر ایرانی در دوران شیوع کرونا را از جمله دیگر اقدامات این دانشگاه برای دانشجویان خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: اقامت دانشجویانی که امکان مراجعت به کشورشان را در دوران شیوع کرونا نداشته اند، در خوابگاه های مخصوص و با نظارت و پایش مستمر وضعیت بهداشتی آنان انجام شد. وسایل رفاهی و جیره های خشک غذایی و نیز اینترنت در محل اسکان آنها نیز فراهم گردید.

 

راه اندازی سامانه ویژه پذیرش دانشجویان غیرایرانی

دکتر شجاعی در خاتمه، راه اندازی سامانه ویژه پذیرش دانشجویان غیرایرانی، جهت تسهیل و تسریع فرآیند پیگیری درخواست های پذیرش در دانشکده ها و گروه های آموزشی را  از جمله برنامه های آتی اداره دانشجویان غیرایرانی مدیریت همکاریهای علمی و بین المللی عنوان کرد.

یادآور می شود: در حال حاضر بیش از 400 نفر دانشجوی بین المللی از کشورهای عراق، سوریه، یمن، کنیا، بوروندی، آذربایجان و نیجریه در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند.

 


( ۶ )

نظر شما :