اولین جلسه کارگروه اخلاق در پژوهش برگزار شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۲۰۰۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۲۵

 

اولین جلسه کارگروه اخلاق در پژوهش با حضور جمعی از اعضای این کارگروه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، اولین جلسه کارگروه اخلاق در پژوهش در دانشگاه تبریز در راستای آئین نامه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برگزار شد.

دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این جلسه ارائه ساز و کارهای پیشگیری از تخلفات علمی در حوزه های مختلف در دانشگاه ها و سایر موسسات علمی را برای توسعه و رشد تولیدات علمی ضروری بیان کرد و گفت: در سال های اخیر به خاطر توسعه و رشد پژوهش و تاثیر آن در عرصه های مختلف جامعه، شاهد تقلب در برخی آثار تولیدات علمی هستیم و از این رو دانشگاه ها با توجه به آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، می توانند در این راستا کارساز باشند.

دکتر اصغر عسگر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به روند اجرای آیین نامه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در دانشگاه ها، به برخی اقدامات صورت گرفته در دانشگاه تبریز پرداخت.

در این نشست همچنین اعضای شرکت به ارایه دیدگاه ها و نظرات خود در راستای نحوه اجرای قانون اخلاق در پژوهش و بسط اخلاق در پژوهش پرداختند.

بر پایه همین گزارش؛ بررسی و آسیب‌شناسی علل و زمینه‌های بروز تخلفات پژوهشی و اِعمال تدابیر پیشگیرانه در سطح مؤسسه و ارجاع موضوع به واحدهای ذی‌ربط، پیشنهاد اصلاح مقررات و رویه‌های موجود به کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در راستای کاهش زمینه‌های بروز تخلفات پژوهشی، ترویج اخلاق در پژوهش، درستکاری علی و اطلاع‌رسانی در سطح مؤسسه، برنامه‌ریزی برای افزایش سطح آگاهی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان مؤسسه از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، نشست‌های علمی و نظایر آن، اطلاع‌رسانی در خصوص استانداردهای مصوب اخلاق در پژوهش، بررسی اولیه و کارشناسی گزارش‌های ارتکاب تخلفات پژوهشی، اجرای مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و ارایه گزارش عملکرد به کارگروه وزارت متبوع، بررسی و تصویب پیشنهاده (پروپوزال) پژوهش‌هایی که بر اساس مصوبات کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش و ... از جمله وظایف کارگروه اخلاق در پژوهش در دانشگاه ها براساس ماده ۴ این آیین نامه اعلام شده است.

 


( ۱ )

نظر شما :