دهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به صورت ویدئو-کنفرانس برگزارگردید

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۷ کد : ۱۱۸۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۹۸۷

دهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به صورت ویدئو-کنفرانس برگزارگردید.

دهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، با هدف توسعه همکاری های بین المللی در پساکرونا، با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای برخی دانشگاه‌ها، سفرای تعدادی از کشورهای خارجی، مسئولان وزارت علوم و معاونان بین‌الملل مراکز آموزش عالی به صورت ویئو کنفرانس برگزارگردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز در این نشست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عملکرد مجموعه آموزش عالی اعم از دانشگاهها و پارکهای فناوری را در عرصه همکاریهای علمی بین المللی بسیار چشمگیر و روبه توسعه توصیف نمود و افزود: هرچند به دلیل کرونا این فعالیتها با مشکلاتی مواجه شده است اما امیدواریم بعد از کرونا باشتاب بیشتر تداوم یابد.

دکتر غلامی توسعه ارتباطات بین المللی را از راهبردهای اصلی وزارت عتف برشمرد و گفت: کسانی می­توانند در دوران پسا کرونا موفق شوند که رویکردهای جدید و متناسب با شراط در پیش بگیرند و لذا ضروری است مراکز علمی و پژوهشی کشور با استفاده از پتانسیلهای موجود و تبادل تجربیات ضمن بکارگیری روشهای جدید و رویکردهای نوین، عملکردخود در عرصه تبادلات علمی و پژوهشی با سایر کشورها را در دوران کرونا و پسا کرونا گسترش و بهبود دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دقیق­ بودن و شفافیت را از مقتضیات ارتباطات بین المللی در شرایط کنونی دانست وخواستار توجه دانشگاهها به تجربیات سایر کشور ها، هم افزایی و اشتراک گذاری تجربیات داخلی، تکمیل فرآیند های مبتنی بر فناوری اطلاعات گردید.

 دکترغلامی با بیان اینکه گسترش ارتباطات علمی و فرهنگی با دانشگاههای جهان در آینده بعنوان سرمایه برای دانشگاهها محسوب خواهد شد خواستار بازنگری در رویکردها و عملکردها و واقع بینانه نمودن امور و تشویق اساتید برای حفظ و گسترش ارتباطات علمی جهت افزایش تعداد دانشجویان خارجی در کشور شد.

در ادامه این نشست، دکتر مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز و  تعدادی از روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری کشور به عنوان سخنران منتخب به ارائه گزارش فعالیتهای حوزه همکاری علمی بین المللی، ارائه نظرات و پیشنهادات پرداختند.

دکتر مجیدی با اشاره به اهم فعالیتهای دانشگاه تبریز در حوزه همکاریهای علمی و بین المللی افزود: دانشگاه تبریز بعنوان دبیر کارگروه همکاریهای علمی ایران و ترکیه گام­های مهمی در زمینه عملیاتی سازی تفاهم نامه منعقده مابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان علم و فناوری ترکیه (توبیتاک) برداشته وبعد از دریافت و داوری طرح­های تحقیقاتی تعداد 22 طرح نهایی منتخب را جهت طی مراحل بعدی اعلام نموده است.

دکتر مجیدی برپایی دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه سالزبورگ اتریش، مشارکت فعال در برنامه اراسموس پلاس (همکاری علمی ایران-ترکیه اتریش)، اخذ گرنت بین المللی اجرای بیش از 50 پروژه بین المللی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز، و گسترش همکاری با دانشگاههای کشور آلمان، فرانسه، استرالیا، پذیرش بیش از 320 نفر دانشجوی خارجی و... را از دیگر اقدامات دانشگاه تبریز در این عرصه برشمرد.

دکتر مجیدی ضمن ارائه پیشنهاد تفویض اختیار بیشتر به دانشگاههای بزرگ به منظور گسترش مشارکت با دانشگاههای خارجی افزود: این امر موجب تسهیل امور و تحقق اهداف وزارت عتف در زمینه گسترش همکاری­های علمی و بین المللی می­شود.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین خواستار مذاکره در سطح وزرای دو کشور ایران وترکیه در خصوص توسعه برنامه همکاری علمی و تاسیس شعب مشترک دانشگاهی در دو کشور گردید.

شایان ذکر است در ادامه نشست برخی از روسای دانشگاه‌ها و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران در خصوص نحوه همکاری و تعاملات علمی بین‌المللی در شرایط کنونی و پساکرونابه سخنرانی پرداختند همچنین از منتخبان فعال در حوزه تعاملات علمی بین المللی تقدیر بعمل آمد.

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :