جلسه کمیته علم و فناوری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار گردید

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۱۷۹۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۷

 

پنجمین جلسه کمیته علم و فناوری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با حضوردکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریز، دکتر حسن ولیزاده رئیس کمیته علم و فناوری ستاد استانی و دکتر واعظی هیر رئیس پارک علم و فناوری استان و نمایندگان بیش از 15 دانشگاه و وموسسه پژوهشی استان و تعدادی از شرکتهای دانش بنیان دارای اختراع در عرصه مقابله با کرونا در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزار گردید.

دکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای جلسه ضمن تقدیر از فعالیتهای علمی و فناورانه دانشگاهها درعرصه مقابله با کرونا افزود کرونا با وجود رنجها و تهدیدهایی که متوجه جامعه نمود فرصتهایی نیز برای دانشگاهها در عرصه آموزشی و فناوری فراهم آورد و دانشگاهها بموازات ادامه روند آموزشی بصورت الکترونیکی و مجازی توانستند در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی خود در زمینه محصولات دانش بنیان با کیفیت مطلوب و قیمت پایین پیشرفتهای شایان توجه نمایند.

دکتر مجیدی گسترش ابداعات و محصولات دانش بنیان در عرصه مقابله با کرونا را عامل تغییر نگرش جامعه به دانشگاه و تثبیت اعتماد عمومی مردم نسبت به علم دانست و افزود دانشگاهها با پیشرفتهای علمی و فناوری خود توانستند مسئولیت پذیری خود را به جامعه عرضه نموده و بعنوان نقطه امید و برقرار کننده امنیت روحی و اجتماعی قرار بگیرند.

در ادامه جلسه دکتر حسن ولیزاده رئیس کمیته علم و فناوری ستاد استانی و رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه تبریز بر توانمندی بالای مراکز رشد و فناوری در حل مشکلات جامعه تاکید نمود.

ولیزاده بحران از کرونا بعنوان نقطه عطف برای تغییر و پیشرفت در برخی کشورها از جمله کشورمان یاد کرد و افزود رویکرد جامعه به سمت دانشگاهها و مراکز علمی در این بحران مثبت شد و دانشگاهها نیز توانستند با عملکرد عالی در عرصه ابداعات دانش بنیان به اعتماد جامعه ارج دهند.

دکتر ولیزاده خواستار مدیریت بهینه و متمرکز توانمندیهای موجود در عرصه محصولات دانش بنیان گردید و از مراجع قانونی و سازمانهای مرتبط با ارائه مجوزبه تولید محصولات مرتبط در عرصه مقابله با کرونا و بالاخص سازمان غذا و دارو خواست ضمن تسریع بررسی امور و شفاف سازی دلایل پذیرش یا رد نمودن طرحها، این کمیته و سایر مراجع را یاری دهند.

دکتر عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجانشرقی ضمن اعلام فعالیت 800 شرکت فناور در استان افزود از این شرکتها تعداد 158 شرکت مجوز دانش بنیان دارند و خوشبختانه تعدادی از آنهاردر عرصه مقابله با کرونا فعالیتهای مطلوبی در سطح کشور و استان انجام داده اند.

دکتر واعظی با اشاره به جلسه اخیر ریاست محترم جمهوری با روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری افزود پیرو این جلسه سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت علوم وارد مذاکراتی شده اند تا بخشی از اعتبارات یک میلیارد یورویی اختصاص یافته برای مبارزه با کرونا به مراکز دانشگاهی و فناوری و شرکتهای فناور که در زمینه مقابله با کرونا فعالیت دارند اختصاص یابد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همچنین از اختصاص تسهیلات به شرکتهای فناور استان که کسب و کار آنها از کرونا آسیب دیده اند خبر دادند و افزود که این تسهیلات از طریق پارک علم و فناوری و با عاملیت مالی صندوق پژوهش و فناوری ارس پرداخت خواهد شد. سقف این تسهیلات برای هر شرکت چهار میلیارد ریال با بهره ۹ درصد و دوره تنفس شش ماهه است که از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته است.

در ادامه نشست تعدادی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای استان ضمن ارائه گزارش اجمالی از اختراع یا طرح مرتبط در مقابله کرونا و مزایای آن، درخواستهای خود در زمینه اخذ تسهیلات مالی و یا اخذ مجوزهای قانونی تجاری سازی را به اطلاع اعضای کمیته رساندند و مقررشد کمیته درخواستهای شرکتهارا جهت تسریع در امور به مراجع قانونی ذیصلاح ارجاع دهد.

شایان ذکر است کمیته علم و فناوری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در استانداری آذربایجانشرقی تشکیل شده و بیش ز 15 دانشگاه و پژوهشگاه و پارک علم و فناوری عضو این کمیته میباشد و مراکز علمی و پژوهشی دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود در زمینه مقابله با کرونا را جهت بررسی و طی مراحل اخذ مجوز به این کمیته ارائه می­دهند.

 

 


نظر شما :