فارغ التحصیلی اولین دانشجوی دکتری بیوشیمی دانشگاه تبریز

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۱۳۸۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۷۵

 

اولین دانشجوی دکتری رشته بیوشیمی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکتری خود فارغ التحصیل شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، لیلا خلیلی، با دفاع از رساله دکتری خود تحت عنوان" توسعه و کاربرد نانوحامل های هیبریدی لیپید پلیمر اصلاح شده با پروتئین آلبومین برای هم انتقالی داروی متوترکسات و ترکیب گیاهی کنفرون"، با راهنمایی دکتر غلامرضا دهقان استاد دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز و مشاوره دکتر محمدعلی حسینپورفیضی و دکترحامد همیشه کار از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد.

خلیلی مجری و محقق این طرح در این ارتباط با بیان اینکه شیمی درمانی در مقایسه با روش های مختلف پرتودرمانی و جراحی به عنوان یکی از مفیدترین روش های درمان سرطان محسوب می شود، گفت: طی سالیان اخیر، متوترکسات بعنوان یکی از کارآمدترین داروهای ضد سرطان  در راستای درمان انواع مختلف تومور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، معایب چندگانه متوترکسات شامل: انتخاب پذیری بسیار پایین، سمیت سیستماتیک و انتشار غیرویژه دارو در سلولهای توموری و غیر توموری سبب ایجاد مقاومت دارویی در سلولهای تحت درمان می شود و از این رو در این پژوهش در زمینه کاهش این معایب و عوارض آنها به نتایج قابل قبولی دست یافته ایم.

به گفته  وی براساس نتایج حاصل این رساله، ترکیب بدست آمده در صنعت داروسازی کاربرد مهمی دارد و داده های حاصل از بررسی تاثیرات درمانی هم انتقالی کانفرون و متوترکسات، نانوحامل های هیبریدی فوق را به عنوان یکی از کارآمدترین نانوحامل در جهت انتقال هدفمند چندگانه دارویی به صنعت دارویی پیشنهاد می شود. همچنین، داده های قابل استناد حاصل از این مطالعه، سبب تسهیل بررسی های بعدی پیرامون گسترش نانوحامل های جدید دارویی برای طیف وسیعی از داروهای ضد سرطان می شود.

یادآور می شود: از این رساله تاکنون تعداد 5 مقاله در مجلات معتبر علمی پژوهشی و کنفرانس های علمی پذیرفته شده است و همچنین شرکت داروسازی زهراوی به عنوان حامی مالی و پشتیبان در حال تجاری سازی و کاربردی نمودن این طرح و تولید دارو است.

 


( ۱۷ )

نظر شما :