نشست کمیسیون اقتصاد اسلامی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۴ کد : ۱۰۶۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۲۹

 

 

نشست منطقه ای کمیسیون اقتصاد اسلامی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی امروز با حضور اساتید، محققان، دانشجویان و فعالان این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز، در این نشست ضمن تبریک هفته و خیر مقدم به شرکت کنندگان در این نشست گفت: شهر تبریز از دیرباز مهد علم و دانش و مرکز تمدن بوده به طوریکه در حدود 800 سال پیش دانشگاهی به نام ربع رشیدی در این شهر تاسیس شد که در عصر خویش دانشگاه کار آفرین و به چندین زبان بین المللی در آن تدریس می شد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های دانشگاه تبریز اضافه کرد: این دانشگاه در سال 1326 بعد از دانشگاه تهران تاسیس می شود و در حال حاضر نیز با داشتن 20 دانشکده، 10 مرکز پژوهشی، 800 نفر هیات علمی، 24 هزار دانشجوف 70 شرکت دانش بنیان و ... به عنوان بزرگترین و تاثیرگذار ترین دانشگاه شمالغرب کشور است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه در تحولات حوزه های همچون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور نقش آفرین بوده که نمونه بارز آن حضور فعال در 8 سال دفاع مقدس است، تصریح کرد:  دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی بوده که به ندای ما می توانیم امام(ره) لبیک گفته و از این رو به خاطر پشتیبانی از رزمندگان اسلام و شهادت 22 تن از دانشجویان آن به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه های کشور مطرح است.

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: برای حل مشکلات کشور در حوزه های مختلف باید دانشگاه ها روی کار بیایند و از توان و ظرفیت آنها برای شکوفایی همه جانبه کشور بهره مند شد، بنابراین برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیز دانشگاه ها می توانند کمک شایانی داشته باشند، چرا که اقتصاد علم است و این علم نیز باید در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بکار گرفته شود.

دکتر علیرضا فضل زاده رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز نیز در این آیین ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان با طرح این پرسش اینکه بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب چقدر توانسته اند مبانی تئوریک و عملی اقتصاد اسلامی در جامعه پیاده و نهادینه کنند و در ادامه از فعالان، مسئولان و دستگاه های متولی در این زمینه خواست شفاف سازی لازم را در این زمینه داشته باشند تا اینکه از اقتصاد اسلامی به بهترین شکل برای عمران، آبادانی، توسعه و رفاه مردم، در کشور استفاده کرد.

دکتر متفکر ازاد دبیر علمی این نشست نیز با ارایه گزارشی از روند برگزاری آن گفت: نشست یک روزه منطقه ای کمیسیون اقتصاد اسلامی در راستای برگزاری پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی با محوریت «تبیین رفاه در نظام اقتصادی اسلام» برگزار می شود که مقدمات برگزاری آن از فروردین امسال آغاز شده بود.

به گفته وی مبانی اقتصاد اسلامی، روش‌شناسی اقتصاد اسلامی، نظریه اقتصاد اسلامی، بازار پول و ارز و تجارت خارجی در اقتصاد اسلامی، نقش و جایگاه نهادها در شکل گیری نظام اقتصادی اسلام، الگوهای کاربردی اقتصاد اسلامی، فرهنگ و اقتصاد، عدالت اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد و حقوق، اقتصاد و سیاست، اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی و آسیب‌شناسی اجرای بانکداری بدون ربا در ایران از جمله دیگر محورهای این نشست بود که از سوی دبیرخانه کمیسیون اقتصاد اسلامی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه تبریز و با همکاری دانشکده اقتصاد و مدیریت و موسسه تحقیقات علوم انسانی اسلامی این دانشگاه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: این نشست بیشتر در راستای اهداف کنگره علوم انسانی اسلامی به منظور گفتمان سازی و عمومی سازی اقتصاد اسلامی در جامعه در دانشگاه ها برگزار می شود.

در این نشست همچنین دکتر مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره« نظریه عدالت در اقتصاد اسلامی» و دکتر عیوضلو استاد دانشگاه امام صادق در خصوص« راهبردهای تحقق همزمان عدالت و کارایی در اقتصاد اسلامی» در قالب سخنرانی به ارایه مطالب خود پرداختند.


( ۱ )

نظر شما :