رصد آسمان شب در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز

۰۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۰۲۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۹۵۷

رصد آسمان شب در قالب اردوی علمی در بزرگترین رصدخانه فعال کشور یعنی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز، واقع در رشته کوه های سهند تبریز با حضور جمعی از اساتید، فعالان و دوست داران این حوزه برگزارمی شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، این برنامه روز پنجشنبه ۴ مهرماه سال جاری از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و با همکاری رهپویان اطلس آسمان (کوارک ها) برگزارخواهد شد.

 آموزش عملی رصد آسمان شب، کار با تلسکوپ، رصد اجرام با تلسکوپ های غول پیکر رصدخانه(۱۶ اینچ)، آموزش های مقدماتی نجوم، دورهمی نجومی و بحث آزاد و ... از جمله برنامه های آخرین اردوی علمی تابستانی نجوم در بزرگترین رصدخانه ی فعال کشور(رصدخانه ی خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز) است.

یادآور می شود: رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز در 45 کیلومتری جنوب شهر تبریز؛ بر فراز کوه بلیندی با عرض جغرافیایی تقریبی 38 درجه شمالی و طول جغرافیایی تقریبی 46 درجه شرقی مستقر است.

این رصدخانه دارای یک تلسکوپ خورشیدی انکساری ( 6 اینچی) است که جهت بررسی پدیده های خورشیدی و لکها و شراره ها استفاده می شود و مجهز به فیلتر است. همچنین وجود دو تلسکوپ 40 و 60 سانتی متری کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر 11 ، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور 32 کیلوات و ژنراتور 5 کیلوات و ... از جمله امکانات موجود در این رصدخانه است که باید به اینها یک تلسکوپ فعال24 اینچی  نیز اضافه شود که در سال 2016 راه اندازی شده است و در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ فعال ایران است. هر کدام از این تلسکوپ ها درگنبدهای جداگانه قرار دارند و هر گنبددارای سه طبقه است.

رصد خانه خواجه نصیر الدین طوسی در حال حاضر بزرگترین رصدخانه فعال کشور است که می تواند پاسخگوی نیازهای رصدی محققین از سراسر کشور باشد.


( ۲۴ )

نظر شما :