در جشنواره های پروفسور حسابی و خیام؛ پایان نامه دانشجوی دانشگاه تبریز، برتر انتخاب شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۰ کد : ۱۰۱۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۸۱
در جشنواره های پروفسور حسابی و خیام؛ پایان نامه دانشجوی دانشگاه تبریز، برتر انتخاب شد

پایان نامه سیده ناهید فتوحی دانشجوی دانشگاه تبریز در جشنواره های پروفسور حسابی و خیام برتر انتخاب شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، پایان نامه سیده ناهید فتوحی دانشجوی کارشناسی ارشد ژنتیک دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز با راهنمایی دکتر محمد خلج کندری و مشاوره دکتر محمد علی حسینپور فیضی و دکتر مهناز طالبی تحت عنوان " بررسی حضور و برآورد میزان BACE1AS-lncRNA در پلاسمای خون افراد مبتلا به بیماری آلزایمر" موفق شد در دوره دوم جشنواره پروفسور حسابی عنوان " پایان نامه برتر" را به خود اختصاص دهد.

علاوه بر آن، در این جشنواره فتوحی دانشجوی دانشگاه تبریز به عنوان " دانشجوی برتر" و " پژوهشگر برتر" هم انتخاب و لوح تقدیر ویژه جشنواره را نیز دریافت نمود. این پایاننامه همچنین به نویسندگی این پژوهشگر لوح و تندیس ویژه جشنواره پایاننامه های برتر (جایژه ویژه خیام) را هم از آن خود کرده است.

دکتر محمد خلج کندری استاد راهنما و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در این ارتباط با بیان اینکه بیماری آلزایمر شایعترین بیماری تحلیل اعصاب مغزی است با این وجود، تشخیص آن زمانی صورت میگیرد که تغییرات جبران ناپذیری در مغز به وقوع پیوسته است و درمان آن دیگر ممکن نیست، گفت: اما نکته مهمی که در مورد آسیب شناسی آلزایمر وجود دارد آن است که زمان شروع تغییرات مولکولی آغازگر و پیش برنده بیماری از قبیل تغییرات بیان ژنها، حدود 20 سال قبل از بروز علائم بالینی آن در مغز اتفاق می افتند.

به گفته وی اگر این تغییرات در بازه زمانی قبل از شروع علائم بالینی تشخیص داده شوند می توان با مدیریت صحیح از بروز بیماری پیشگیری کرده یا حداقل سن شروع آن را به تعویق انداخت.

 این عضو هیات علمی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز اضافه کرد: بدین منظور طرح تحقیقاتی اصلی با هدف یافتن بیومارکرهای خونی-پلاسمایی تشخیص آلزایمر با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری توسط مجری اصلی طرح، (دکتر محمد خلج کندری) و همکاران در دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در حال اجرا است که پایاننامه حاضر هم جزئی از آن طرح است.

به گفته وی از پایاننامه حاضر دو مقاله JCR استخراج شده است که در ژورنالهای Journal of Molecular Neuroscience و Journal of Molecular reports با ضریب تاثیرهای (Impact Factor) 2/57  و 2/1 به چاپ رسیده و مقاله چاپ شده در مجله Journal of Molecular Neuroscience براساس پایگاه Altmetric توانسته است جزء مقالات برتر 25 درصد قرار گیرد. این مقاله همچنین عنوان "اثر برتر " جشنواره خیام را کسب و گواهی ویژه جشنواره را از آن خود کرده است.

 

 


( ۸ )

نظر شما :