بازدید معاون وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سیستم بخار دانشگاه تبریز

۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۰۰۶۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۳۷۳

دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، از نحوه بکارگیری و تجهیز سیستم بخار دانشگاه تبریز بازدید کردند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در این بازدید همچنین معاونان دانشجویی دانشگاه های منطقه سه کشور، معاون وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم را همراهی می کردند.

بر پایه همین گزارش؛ دکتر حسین امامعلی پور، معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در این ارتباط گفت: سیستم بخار برای پخت غذا برای اولین بار در بین دانشگاه‌های کشور، با هزینه نزدیک 3 میلیارد تومان در دانشگاه تبریز راه اندازی شده و اخیرا در آیینی هم با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره برداری رسید. 

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های این سیستم در مقایسه با روش سنتی گفت: دانشگاه تبریز با حدود 24 هزار دانشجو، روزانه بیش از 13هزار وعده غذای دانشجویی پخت و توزیع می‌کند و از این رو ضروری بود که با سیستم نوین صنعتی این کار صورت گیرد.

دکتر امامعلی پور، تاکید کرد: رسالت دانشگاه در ارائه غذای سالم و با‌ کیفیت با رعایت شاخص‌های بهینه‌سازی در سرمایه‌های موجود، حوزه دانشجویی را بر آن داشت تا در کوتاه مدت، گذری از آشپزخانه سنتی به آشپزخانه صنعتی داشته باشد.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز همچنین با تاکید بر اینکه استفاده از اجاق گازهای قدیمی و یا تجهیزاتی که دارای شعله جهت تامین حرارت هستند معایب متعددی دارد، خاطر نشان کرد: بازدهی بسیار پایین انرژی (حداکثر 40 درصد)، افت کیفیت پخت، استهلاک دستگاه، زمان زیاد فرآوری پخت، افزایش دمای محیط آشپزخانه و آلودگی آن از جمله این معایب است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات مورد استفاده در آشپزخانه دانشگاه از بخار آب به عنوان منبع انرژی بهره می‌برند، تصریح کرد: بخار تولید شده در خارج از محیط آشپزخانه توسط لوله‌کشی مخصوص منتقل شده و با انشعابات جداگانه وارد هر یک از دستگاه‌ها می‌گردد. بازدهی انرژی در این سیستم بیش از 85 درصد است، ضمن اینکه کیفیت پخت و عمر دستگاه افزایش یافته و زمان فرآوری پخت غذا کاهش چشمگیری دارد که باعث می‌شود تعداد دستگاه کمتری مورد نیاز باشد و محیط آشپزخانه از ترافیک کمتری برخوردار بوده و هوای پاک و سالم‌تری داشته باشد و همچنین از دیگر فواید این سیستم می‌توان به کاهش نیروی کار مورد نیاز اشاره کرد.

 


( ۱ )

نظر شما :