رصد شبانه خسوف در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۲ کد : ۹۸۶۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۵۹۰۹

رصد شبانه خسوف (ماه گرفتگی) در بزرگترین رصدخانه فعال کشور یعنی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز، واقع در رشته کوه های سهند تبریز شب گذشته با حضور جمعی از اساتید، فعالان و دوست داران این حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رصد خسوف (ماه گرفتگی) در قالب اردوی علمی از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و با همکاری انجمن خواجه نصیر برگزار شد.

تماشا و ثبت ماه گرفتگی، آموزش های مقدماتی نجوم، آموزش عملی رصدآسمان شب، کار با تلسکوپ، رصد اجرام با تلسکوپ های غول پیکر رصدخانه، دورهمی نجومی و بحث آزاد از جمله برنامه های اردوی علمی رصد خسوف (ماه گرفتگی) در بزرگترین رصدخانه ی فعال کشور بود.

یادآور می شود: رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز در 45 کیلومتری جنوب شهر تبریز؛ بر فراز کوه بلیندی با عرض جغرافیایی تقریبی 38 درجه شمالی و طول جغرافیایی تقریبی 46 درجه شرقی مستقر است.

این رصدخانه دارای یک تلسکوپ خورشیدی انکساری ( 6 اینچی) است که جهت بررسی پدیده های خورشیدی و لکها و شراره ها استفاده می شود و مجهز به فیلتر است. همچنین وجود دو تلسکوپ 40 و 60 سانتی متری کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر 11 ، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور 32 کیلوات و ژنراتور 5 کیلوات و ... از جمله امکانات موجود در این رصدخانه است که باید به اینها یک تلسکوپ فعال24 اینچی  نیز اضافه شود که در سال 2016 راه اندازی شده است و در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ فعال ایران است. هر کدام از این تلسکوپ ها درگنبدهای جداگانه قرار دارند و هر گنبددارای سه طبقه است.

رصد خانه خواجه نصیر الدین طوسی در حال حاضر بزرگترین رصدخانه فعال کشور است که می تواند پاسخگوی نیازهای رصدی محققین از سراسر کشور باشد.

 


( ۷ )

نظر شما :