مراسم روز جهانی نور در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۶ کد : ۹۴۴۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۹۸۵

 

به مناسبت روز جهانی نور، ویژه برنامه های با محوریت اولین دانشمند فیزیک نور جهان(ابن هیثم) از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی و با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و  گروه ایسپیکس و انجمن وی راو انجمن علمی دانشجویی پژوهشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر عبدالرحمان نامدار استاد گروه آموزشی فیزیک اتمی مولکولی دانشگاه تبریز در این آیین با اشاره به  تاریخچه  دوهزار ساله  علم نور گفت: ابن هیثم  پایه گذار و نخستین دانشمند حوزه فیزیک نور در جهان است و دارای نقشی مهم در زمینه شناخت نور و قانون های شکست و بازتاب آن دارد و تحقیقات او نیز منشاء بسیاری از اختراعات و تحولات در زمینه نور، عکس و فیلم  گردیده است.

وی در ادامه به برخی از دستاوردهای مهم  بشری در زمینه  علم نور و نقش آنها در زندگی روزمره عصر امروز انسان ها مخصوصا در گسترش علم پزشکی، علوم  فضائی، ارتباطات  صوتی و تصویری، رسانه های ارتباط جمعی، اینترنت و ...   پرداخت.

دکتر مصطفی صحرائی استاد پژوهشکده  فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز از دیگر سخنران این مراسم بود که با موضوع  فیزیک نور و  لیزر ضمن  بیان سیر تحول و رشد فیزیک لیزر، به  نقش غیر قابل  انکار این  بخش از علم فیزیک نور در عرصه های مختلف زندگی امروزی بشر و کاربردهای لیزر و  انواع آن اشاه کرد.

یادآور می شود: در حاشیه این مراسم همچنین برنامه  رصد خورشید در پلانتاریوم  و نمایشگاهی تحت عنوان نور در راستای آشنایی با کاربردهای لیزر، فیبرنوری و  دستگاه های مخابراتی، کاربردهای هولوگرام، نمایش باران  لیزری و رصد خورشید درمحوطه  پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز برای بازدید علاقمندان و شرکت کنندگان در این مراسم دایر شده بود.

خاطر نشان می شود: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال 2015 را به مناسبت هزارمین سال تالیف کتاب «المناظر» توسط «ابن هیثم» دانشمند ایرانی اسلامی به عنوان سال جهانی نور انتخاب کرد و از این رو از آن سال به بعد روز ۱۶ ماه می (مطابق با ۲۶ اردیبهشت) از سوی انجمن فیزیک اروپا به عنوان روز بین المللی نور نامگذاری شده و هدف از آن آگاه سازی و جلب توجه عموم به اهمیت و نقش نور در زندگی بشر از جمله، دانش، فناوری، فرهنگ، هنر، آموزش و توسعه، بهداشت، ارتباطات، انرژی و غیره است. به همین منظور هر ساله به همین مناسبت در  دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان برنامه ها و آیین های مختلفی برگزار می شود.

 


( ۲ )

نظر شما :