محققان دانشگاه تبریز ربات عمود پرواز آتش نشان با سرعت عمل بالا طراحی و ساختند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۹۴۱۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۳۴۷

محققان دانشگاه تبریز ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی اطفاء حریق با سرعت عمل بالا طراحی و ساختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حسن بیگلری مجری طرح و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز با اعلام این خبر و با بیان اینکه امدادرسانی و اطفاء حریق در حوادث غیر مترقبه یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره است، اظهار داشت: در این موارد، داشتن تجهیزات مناسب برای افزایش سرعت عمل بسیار مهم است و به خصوص، وجود ترافیک، ازدحام جمعیت و خرابی تجهیزات این مهم را به مخاطره می اندازد و بر همین اساس با افزایش نقش در زندگی روزمره بشر، می توان از آنها در مساله امدادرسانی و اطفاء حریق نیز بهره برد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این طرح در قالب ثبت اختراع به سرانجام رسیده است، تصریح کرد: در اختراع حاضر طرح جدیدی از یک ربات عمود پرواز شش موتوره مجهز به کپسول اطفاء حریق ارائه شده است که از ویژگی بارز این ربات توانایی عملکرد مستقل آن برای مهار آتش است که در طرح های مشابه وجود ندراد. همچنین بکارگیری دوربین و سنسورهای تشخیص گاز امکان بررسی بدون مخاطره محل حادثه را به ماموران آتش نشانی می دهد.

دکتر بیگلری در ادامه مهمترین و اصلی‌ترین هدف از طراحی این ربات، را کمک به افراد حادثه‌دیده به صورت موقت تا رسیدن امداد اصلی عنوان کرد و یادآور شد: همانطور که بیان شد، زمان امداد، احتمال رویداد نقص فنی در دستگاه‌های آتش نشانی، عدم دسترسی مناسب به فضای حریق و به خطر افتادن جان امدادگران مهمترین عوامل خسارت‌های جانی و مالی است که پوشش این موارد می‌تواند بطور چشم‌گیری درصد عملیات‌های موفق امدادگران بخصوص آتش‌نشانان را افزایش دهد. این طرح پوشش موقتی بر کاستی‌ها می‌باشد که پتانسیل حفظ جان و مال افراد حادثه دیده را دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به لزوم اجرای این طرح در دانشگاه تبریز اظهار داشت: در حوادث آتش نشانی و امداد و نجات، انجام اقدامات لازم در زمان های اولیه حادثه بسیار ضروری و نجات بخش است، چرا که بعضا موانعی چون عدم دسترسی مناسبتر مناطق شهری، ترافیک و .... امکان رسیدن سریع آتش نشان به محل حادثه را به تاخیر می اندازد و از این رو این ربات می تواند کمک موثری در کاهش زمان انجام اقدامات اولیه در مهار آتش و یا امداد و نجات باشد.

به گفته این محقق سرعت عمل در رسیدن به محل حادثه و انجام عملیات اولیه در زمان های اولیه حادثه ، تجهیز به کپسول آتش نشانی کامپوزیتی و مواد اطفاء حریق و نردبان امداد، قابلیت عملیات مستقل برای امداد و نجات و اطفاء حریق بدون نیاز به پشتیبانی وسایل دیگر، دارای بازوهای قابل تنظیم برای دخول و عبور از حفرههای مختلف، قابلیت انجام عملیات آتش نشانی در محیط با دمای حداکثر 400 درجه سانتیگراد و تامین انرژی پرواز توسط باتری از دیگر قابلیت های و ویژگی مهم این ربات است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در خاتمه با تاکید بر اینکه ربات‌های امدادگر در دهه‌ی اخیر از جمله مهمترین مباحث‌ حوزه‌ی ایمنی و رباتیک بوده است و در چند سال اخیر با ورود ربات‌های پرنده‌ی بدون سرنشین  بحث ربات امدادگر در این حوزه هم مورد توجه محققان قرار گرفته است، گفت: از جمله ربات‌های امدادگر می‌توان به ربات‌های آتش‌نشان اشاره کرد که در این میان ربات‌های آتش‌نشان به معنای عمومی آتش‌نشانی است که می‌تواند به عملیات‌های اطفاء حریق، یافتن محل حریق، امدادرسانی به اشخاص گرفتار و ... کمک موثر نماید.

یادآور می شود: طراحی و ساخت ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی اطفاء حریق به کمک و همکاری علی خلیلیان معتمد بناب، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز به سرانجام رسیده است.

 


( ۱۰ )

نظر شما :