با حضور نایب رئیس مجلس؛ روز معلم در دانشگاه تبریز گرامی داشته شد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۶ کد : ۹۳۲۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۱۳۳

با تجلیل از 34 استاد، مدرس و کارشناس نمونه، روز معلم در دانشگاه تبریز با حضور نایب رئیس مجلس گرامی داشته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در این آیین با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه های بزرگ، مادر و برتر کشور است، اظهار داشت: این دانشگاه در طول دوره فعالیت خود اساتید بزرگ و تاثیرگذاری را تربیت کرده است که امروزه از اینها به افتخار یاد می کنند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه و رسالت مقام معلم و اساتید در جامعه تاکید کرد: خداوند متعال تمامی هستی را به خاطر انسان آفریده و در این میان نقش انسانهای عالِم، دانشمند و کارشناس خیلی با ارزش است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل ایجاد مراکز زیاد علمی و دانشگاهی در کشور و در این میان با تربیت نیروی انسانی غیرمتخصص و غیر کارشناس این جایگاه زیر سوال رفته است.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه امروزه برای خارج شدن از مشکلات کشور به داشتن نیروهای انسانی متخصص و کارشناس آن حوزه نیاز داریم، تصریح کرد: در حال حاضر برای خارج شدن از بسیاری از مشکلات کشور به افراد توانمند، عالم و کارشناس نیاز داریم که در این راستا دانشگاه ها نقش تعیین کننده ای دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل کشور یک راه حل دارد و آن هم تولید علم و فناوری با توجه به نیاز روز جامعه است، خاطر نشان کرد: تولید علم باید توام با عمل باشد و آن عملی که همراه با عشق، باور و ایمان که بتواند با درک مشکلات آن جامعه را حل نماید.

 دکتر پزشکیان افزود: امروزه انتظاری که از اساتید و دانشگاهیان می رود، اینکه با توجه به نیاز جامعه راه حل ارایه بدهند، چرا که در دانشگاه ها ظرفیت های فراوانی وجود دارد که باید از این ظرفیت برای حل مشکلات کشور بهره مند شد.

دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز هم در این مراسم، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از مقام شهید مطهری و با قدردانی از تلاش اساتید و معلمانی که عمری را صرف تعلیم و تربیت و شاگرد پروری کرده اند، گفت: معلمی ارزش انسانیت است و انسان جانشین خدا در روی زمین است و انسانی که معلم است جایگاه والائی دارد.

وی در ادامه ضمن بیان این نکته که معلمان سرمایه های معنوی هر جامعه هستند، افزود: در هر جامعه دونوع سرمایه مادی و معنوی وجود دارد که  سرمایه های مادی قابل جایگزینی و جبران هستند، اما سرمایه های معنوی با توجه به ارزش والایشان قابل جبران نیستند و دارای آثارماندگار هستند که با تالیف کتاب و شاگرد پروری آثارماندگار در جامعه به یادگار می گذارند.

دکتر مجیدی با اشاره به جایگاه معلم و حساس بودن شغل معلمی  و الگو بودن معلم برای دانشجویان یادآور شد: معلمان می توانند درترغیب و تشویق دانشجویان و امیدوار نمودن  آنها به  آینده موثر باشند.

به گفته وی اخلاق و رفتار معلم، رعایت نظم و فروتنی و ملاحظه موازین شرعی و قانونی است که در این باره معلمان می توانند ضمن ترویج روحیه امیدواری و نشاط ، موجب افزایش بهره وری علمی و اخلاقی شود.

وی همچنین با اشاره  به برخی کارهای انجام شده در دوره مدیریت وی در خصوص مسائل مالی و رفاهی دانشگاه گفت: اساتید می توانند  با نگرشی نو و با ایجاد منابع  پایدار درآمد از طریق تحقیقات کاربردی به حل مشکلات دانشگاه و بهبود اوضاع کمک نمایند.

حجت الاسلام محمد انوری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، ضمن ادای احترام به مقام شهید مطهری خواستار توجه اساتید به شخصیت والای این شهید و فلسفه نامگذاری روز شهادت مطهری به عنوان روز معلم، شد.

به گفته وی اساتید با رجوع به منابع دست اول این شهید، در پژوهش های علمی خود از این منابع بهره ببرند، چرا که این آثار می تواند از بسیاری انحرافات در اندیشه های دینی جلو گیری نماید.

وی در ادامه بر حفظ کرامت و منزلت جایگاه استاد در جامعه تاکید کرد و خاطر نشان کرد:  نبایستی کم کاری و بی مسئولیتی برخی از افرادموجب خدشه دار شدن ارزش معلمی شود و معلمان نیز می بایست  در حفظ ارزشهای معلمی پیشگام  باشند.

وی تاکید کرد: شاگرد پروری از رسالتهای مهم معلمان است و از این رو اساتید رسالت مهمی در انتقال علم به دانشجویان دارند و بایستی انتقال علم به دانشجویان  توام با تعلیم و تربیت اخلاقی و روحی باشد و نباید تنها به  انتقال علم صرف بسنده نمایند.   

دکتر باب اله حیاتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیزضمن تبریک این روز گفت: در این آیین که با حضورجمعی از اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته برگزار می شود، از 27 عضو هیات علمی و 7 کارشناس نمونه آزمایشگاه دانشگاه تبریز تجلیل بعمل می آید.

وی با اشاره به اینکه از هر دانشکده یک نفر و از دانشکده کشاورزی سه نفر مورد تجلیل قرار گرفت، اضافه کرد: همچنین از پردیس های خودگردان هم در هر گروه عمده از یک نفر تقدیر شد.

همین گزارش حاکی است؛ پخش کلیپ، اجرای موسیقی و ... از دیگر برنامه های روز بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تبریز بود.

 


( ۱۳ )

نظر شما :